Registrul Auto Român (RAR) a cerut reprezentanței Volkswagen în România transmiterea listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin producătorului german pentru care s-au folosit dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.

Este prima decizie concretă a autorităților locale în scandalul declanșat în urmă cu o săptămână, după dezvăluirile autorităților de mediu americane în privința sistemelor utilizate de Volkswagen pentru a falsifica rezultatele testelor de emisii.

Anunțul RAR vine la scurt timp după ce ministrul german al transporturilor, Alexander Dobrindt, a declarat că Volkswagen a manipulat și datele privind emisiile camionetelor și a altor tipuri de mașini, după ce spusese ieri că producătorul a trișat și la testele din Europa, nu numai la cele din Statele Unite.

Dobrindt a spus că numai în Germania sunt 2,8 milioane de vehicule afectate de manipulările Volkswagen, vehicule echipate cu motoare diesel de 1,6 și 2 litri, potrivit Reuters. Dobrindt a arătat că și motorizările de 1,2 litri ar putea fi afectate.

Comisia Europeană cere investigații în toate statele membre

În urma dezvăluirilor succesive din ultimele zile, Comisia Europeană a invitat țările membre ale Uniunii să deruleze investigații pe plan local.

„Avem nevoie de o imagine completă pentru a ști dacă și câte autovehicule certificate în UE au fost echipate cu dispozitive de manipulare”, a anunțat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Luca Caudet.

Ca urmare a solicitării Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificări de către toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de către producătorii ce comercializează în Europa autovehicule omologate de tip, RAR a pornit două acțiuni, autoritatea spune într-un comunicat.

„Pentru certificatele de omologare acordate de RAR referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Român a contactat titularii acestor certificate și a demarat o acțiune de verificare, referitoare la probabilitatea existenței pe vehiculele fabricate până acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante”. RAR menționează că nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel.

În al doilea rând, conducerea Registrului Auto Român a contactat conducerea reprezentanței grupului Volkswagen în România și „a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum și actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informații vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă”.

RAR subliniază că vehiculele marca Volkswagen pentru Europa dețin omologarea comunitară acordată de autoritatea germană, și nu de către Registrul Auto Român.

Pe de altă parte, autoritățile române au mai anunțat înființarea unui grup mixt de lucru ce va avea ca misiune identificarea măsurilor pe care statul român trebuie să le impună în cazul Volkswagen.

Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi și Bugatti, dar și camioanele MAN și Scania.

Noi metode de testare

Inițial, Volkswagen a anunțat că problemele descoperite de autoritățile din SUA ar viza 11 milioane de vehicule, echipate cu un anumit tip de motor, dar scandalul a dat semnalul pentru o revizuire amplă atât a testelor publicate până acum, cât, mai ales, a standardelor de testare.

Comisarul european Elzbieta Bienkowska, responsabil pentru piață internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, a spus vineri: „Mesajul nostru e foarte clar: toleranță zero față de fraude și conformare strictă cu regulile UE. Este nevoie de dezvăluiri complete și implementarea unor testări minuțioase a emisiilor poluante”.

Mai multe comisii tehnice la nivelul UE au studiat monitorizarea emisiilor de gaze poluante în afara ciclului oficial de măsurare și au concluzionat că este necesară o modificare legislativă pentru a evita un nivel excesiv al acestora.

Noul set de măsuri – care presupune o metodă alternativă de măsurare cu echipamente ambarcate în vehicul și în funcționarea reală, pe șosea – poartă denumirea generică de RDE (Real Drive Emission). Potrivit RAR, modificarea legislativă a trecut de avizele Comisiei Europene și se află în prezent în discuție la nivelul UE.