Un europarlamentar german al Uniunii Creștin Sociale din Bavaria a dorit ca microbuzelor să nu li se aplice noile reguli înăsprite privind noxele. În plin scandal Volkswagen, a ieșit la iveală faptul că sursa propunerii era chiar VW.

Practica este binecunoscută și la Bruxelles și la Paris: concernele apelează nu numai la lobbyști, ci și la eurodeputați, cărora le trimit chiar proiecte de lege. Ceva asemănător a încercat, de curând, și VW, potrivit unui document al Comisiei pentru mediu din PE, obținut de Spiegel online.

Concret, Albert Deß, europarlamentar al Uniunii Creștin Sociale (CSU), a depus la Comisia de mediu, sănătate publică și siguranță alimentară (ENVI) un amendament la proiectul de înăsprire a regulilor în domeniul noxelor. A făcut-o însă prost: documentul obținut de Spiegel online pare să fi fost livrat chiar de către Grupul Volkswagen.

Într-o versiune din 4 septembrie a amendamentului este menționat numele grupului german, care apare și ca sursă în metadele documentului word.  În ultima versiune a amendamentului, depusă de Deß la ENVI pe 16 septembrie, cu două zile înainte de izbucnirea scandalului, la o verificare a metadatelor documentului apare sursa Volkswagen. A dispărut însă menționarea sa din textul amendamentului.

VW nu a oferit până acum o poziție față de aceste informații, în timp de europarlamentarul Albert Deß susține că nu știe de ce apare Volkswagen în metadate. Pe de altă parte, i se pare normal ca firme sau grupuri de interese să trimită europarlamentarilor ”propuneri” de lege. ”Îmi este indiferent de unde vine o propunere”, a declarat, pentru Spiegel online, Deß, explicând că ar promova o lege bună, fie că vine de la o firmă auto, fie de la o organizație de mediu.

 ”Anomalia” din Regulamentul Euro 5/6

În Regulamentul UE privind normele Euro 5/6, care este revizuit la câțiva ani, există exceptări de la norme pentru vehiculele care servesc unor ”nevoi sociale speciale”, un exemplu fiind microbuzele cu până la 9 locuri.

Prin amendamentul propus, eurodeputatul CSU solicita ca toate microbuzele să fie exceptate de la norma de noxe. "Scopul legii nu ar trebui să fie împiedicarea producției de microbuze de dimensiuni mai mari”, se arată în amendament. Albert Deß susținea că astfel de microbuze sunt foloste de școli și de persoane cu dizabilități, motiv pentru care ”anomalia” din Regulamentul european trebuie să dispară.

Potrivit mai multor membri ai ENVI, după ce amendamentul nu a fost sprijinit în cadrul discuțiilor cu celelalte fracțiuni din PE, Deß a anunțat că va propune un amendament oral la votul final din Comisia de mediu.

Între timp au apărut informațiile despre manipularea testelor de către VW, iar europarlamentarul german nu și-a mai susținut amendamentul. În schimb a apărut un amendament al Verzilor: toate mașinile noi să fie supuse testelor de emisii, în condiții reale, chiar din acest an. Verzii doresc astfel eliminarea testelor de laborator, care au devenit și mai controversate după izbucnirea scandalului VW.

Un detaliu ”picant”: raportorul PE privind noile reglementări este ... Albert Deß.

Europarlamentarii germani s-au opus înăspririi testelor  

Comisia de transport a Parlamentului European a votat, vara aceasta, înainte de cazul VW, în favoarea înăsprirea testelor de emisii, europarlamentarii germani fiind singurii care s-au opus propunerii, potrivit Euractiv Franța.

"Unii europarlamentari germani s-au opus ferm acestei măsuri. Era ca și cum aveam reprezentanți ai Volkswagen printre noi", a susținut europarlamentarul francez Christine Revault d'Allones Bonnefoy, membru al Comisiei pentru transport.

Pe 15 iunie, europarlamentarul german Gesine Meissner (ALDE) a respins mai multe propuneri, opunându-se inclusiv implementării unor teste de emisii în condiții reale și includerii emisiilor de metan în noua legislație.

Fapt neobișnuit, grupul ALDE fiind sensibil la chestiuni legate de schimbările climatice.

"Metanul nu este o particulă, astfel că normele Euro 5/6 nu sunt relevante. Reducerea gazelor cu efect de seră ar trebui să facă subiectul unei legislații adecvate”, a explicat un apropiat al lui Meissner poziția acesteia.

Întrebați de EurActiv despre relațiile lui Meissner cu lobbyștii Volkswagen, colaboratorii săi au precizat că europarlamentarul este ”deschis argumentelor tuturor părților interesate, inclusiv ale reprezentanților mediului de business, cercetători sau organizații non-guvernamentale”.