Rachetele trase de Rusia spre Siria intersectează un culoar de zbor important din Asia către Europa. Conform mai multor relatări din presa internațională, companiile aeriene se tem de un scenariu asemănător doborârii aeronavei MH17 în Ucraina.

Una din cele mai importante rute aeriene între Europa și Asia trece deasupra Turciei, Iranului și Mării Caspice. O imagine bună a aglomerației de avioane din această zonă se poate vedea, de exemplu, pe site-ul flightradar24.com, scrie Spiegel. Dar de când Rusia bombardează ținte din Siria cu rachete lansate de pe nave din Marea Caspică, mai multe companii aeriene au intrat în stare de alertă.

Air France, de exemplu, a decis să ia măsuri speciale de precauție în această situație, relatează Die Welt. Hotărârea a fost luată la recomandarea propriei divizii de securitate. Care sunt măsurile exacte nu a fost comunicat din motive de securitate.

Agenția Europeană pentru Siguranță Aeriană a avertizat companiile cu privire la riscul coliziunii rachetelor rusești cu aparatele civile. E drept, afirmă EASA, altitudinea rachetelor este mai mică decât cea de croazieră a aeronavelor, dar riscul unei greșeli există. Deocamdată, rachetele rusești zboară la înălțime redusă pentru a nu fi detectate de stațiile radar de la sol.

De la finele lunii septembrie, Rusia bombardează ținte din Siria cu scopul declarat de a combate organizația teroristă Statul Islamic. Hărțile cu amplasarea țintelor arată însă că Rusia vizează mult mai mult rebelii sirieni din vestul țării, acolo unde ISIS nici măcar nu este prezent. De aici și suspiciunile că operațiunea rusească este menită să salveze ultimul aliat al lui Vladimir Putin din regiune: președintele sirian Bashar al-Assad.

Wall Street Journal relatează că mai multe companii aeriene s-au decis deja să schimbe ruta din spre Asia spre Europa, alegând varianta sudică deasupra Arabiei Saudite. WSJ citează surse din ICAO, Organizația Internațională pentru Transport Aerian Civil. flightradar24.com arăta duminică seara, într-adevăr, mai multe aeronave pe acest coridor decât pe cel nordic care trece deasupra Iranului.

WSJ mai afirmă că, de la doborârea zborului Malaysian Airlines MH17 în Ucraina, companiile aeriene ar fi mult mai atente la zborurile din apropierea zonelor de conflict.