INTERVIUEurodeputatul I. Winkler: România trebuie să negocieze Schengen, MCV și o agenție UE
Romania trebuie sa negocieze Schengen, MCV si o agentie UE, ca obiective indirecte in contextul Brexit si al Presedintiei Consiliului UE, spune europarlamentarul Iuliu Winkler (UDMR) intr-un interviu acordat HotNews.ro.
Romania trebuie
sa urmareasca o serie obiective indirecte si sa utilizeze in acest sens
inclusiv presedintia Consiliului Uniunii Europene pe care tara noastra o
va detine la iesirea Marii Britanii din UE, considera europarlamentarul
roman Iuliu Winkler (UDMR/PPE). Ridicarea Mecanismului de Cooperare si
Verificare (MCV) pe justitie, aderarea la spatiul Schengen si gazduirea
unei agentii europene ar trebui sa fie printre aceste obiective
indirecte ale Romaniei, a mentionat vicepresedintele Comisiei de comert
international (INTA) a Parlamentului European, intr-un interviu acordat
HotNews.
HotNews: La startul negocierilor pentru Brexit, cum stau cele doua tabere, Uniunea Europeana si Marea Britanie?
Iuliu Winkler: UE se afla in mijlocul unui necesar proces de reflexie indus de o serie
intreaga de provocari printre care, la loc de cinste, se afla
Brexit-ul, decizia Marii Britanii de a parasi Uniunea dupa 40 de ani.
Anul care a trecut de la referendumul din Marea Britanie pana la
inceperea formala a negocierilor nu a adus clarificarile necesare cu
privire la adevaratele intentii ale Marii Britanii. "Brexit is Brexit" a
afirmat Theresa May care insa a esuat, in ocazii succesive, sa explice
aceasta afirmatie, dupa cum a esuat si in incercarea de a forta, prin
alegeri anticipate, formarea unei majoritati parlamentare mai
confortabile pentru Partidul Conservator pe care il conduce. In paralel
cu aceste esecuri britanice, in UE27 am inregistrat un efect de
coagulare, de strangere a randurilor.
Aici
trebuie mentionat faptul ca au fost destui aceia, in Parlamentul
European si in mediile politice continentale, care s-au bucurat fatis de
rezultatul referendumului britanic. S-a inlaturat, in sfarsit, o
piedica semnificativa si continua in calea unei mai profunde integrari.
In acest conditii, startul oficial al negocierilor s-a facut in
conditiile in care negociatorii UE27 dispun de un mandat suficient de
clar si de obiective suficient de bine definite vizavi de caracterul
vag, uneori chiar neconvingator, al pretentiilor negociatorilor
britanici.
Acestea par sa fie motiv de
satisfactie pentru cei care pun in prim- plan caracterul tehnic si legal
al Brexit-ului. Ei vorbesc despre miile de aspecte care trebuie
negociate si turnate intr-o forma legala, incercand sa ne convinga ca
timpul afectat tratativelor pana la finalul anului 2019 este categoric
insuficient.
Nu sunt de acord cu acest punct
de vedere. Brexit-ul este un proces politic, iar daca marile decizii
politice vor putea fi luate la timp, tehnicalitatile vor putea fi
desfasurate in perioada de tranzitie care sa urmeaza sa fie stabilita.
HotNews: Cum vedeti mandatul incredintat echipei de negociere?
Iuliu Winkler:
Mandatul UE27 stabilit de statele membre conform Tratatului de la
Lisabona a constituit si subiectul unei rezolutii a Parlamentului
European. In mod corect, cea mai importanta prioritate este aceea a
statutului juridic pe care il vor avea cei peste 3 milioane de europeni
care traiesc, muncesc sau studiaza in Marea Britanie in paralel cu cei
peste un milion de cetateni britanici rezidenti in statele UE27.
Mandatul
UE27 statueaza clar ca, pana in momentul parasirii formale a UE, Marea
Britanie trebuie sa continue sa-si respecte toate obligatiile, dupa cum
va continua sa beneficieze de toate drepturile sale de stat membru.
Aceasta prevedere include obligatia Regatului Unit de a-si plati
contributiile la bugetul Uniunii pana in momentul iesirii, dar si de a
contribui la proiectele europene aflate in derulare in perioada
2014-2020, cadrul financiar multianual (MFF) al acestui interval de timp
fiind stabilit cu putere juridica de UE28.
Cooperarea
in perioada negocierilor trebuie sa fie sincera si de buna credinta.
Spre exemplu, Marea Britanie nu poate incepe negocierea unor tratate
comerciale bilaterale cu niciun stat de pe mapamond deoarece Politica
Comerciala este atributul UE, statelor membre fiindu-le interzisa
incheierea de acorduri separate.
Mandatul UE27
poarta mesajul ca statutul unei tari care paraseste UE nu poate fi mai
favorabil afara decat cel dinauntru. Cele patru libertati fundamentale
pe care se bazeaza UE sunt indivizibile, libera miscare a persoanelor, a
serviciilor, a capitalului si a bunurilor, vin la pachet. Marea
Britanie, refuzand libertatea de miscare a persoanelor, pierde accesul
comercial pe piata comuna europeana.
In
sfarsit, mandatul UE27 prevede nevoia unei perioade de tranzitie care va
permite mediului economic, dar si celor peste 4 milioane de cetateni
afectati de Brexit sa isi recalibreze activitatea si statutul legal.
As
accentua inca odata nevoia de a interpreta Brexit-ul in cheie politica
si nu intr-una a tehnicalitatilor si a chichitelor juridice. Daca facem
acest exercitiu, putem afirma ca mandatul UE27 este unul solid, avand
argumente, dar si spatiu de manevra, definind limite care nu se pot
incalca, dar in acelasi timp, oferind spatiul de tranzitie intre
situatia actuala si cea viitoare.
HotNews: Care sunt obiectivele pe care ar trebui sa le urmareasca Romania cu prioritate in negocierea privind Brexit?
Iuliu Winkler: In
ultimul an, s-a afirmat suficient, la toate nivelurile, ca prima
prioritate a Romaniei in negocierea privind Brexit-ul trebuie sa fie
situatia juridica a celor peste 200.000 de cetateni ai sai care sunt
rezidenti legali in Regatul Unit. Am inregistrat oferta politica
formulata de Theresa May cu ocazia summit-ului european de vara de la
Bruxelles. Urmeaza, acum, ca detaliile sa fie stabilite. Evident, lista
prioritatilor Romaniei trebuie sa cuprinda aspecte economice si aspecte
ale cooperarii politice dintre cele doua state.
Ne dorim un parteneriat consistent cu Marea Britanie si dupa Brexit.
In
acelasi timp, cred ca ar fi important sa obtinem sediul unei agentii
europene in Romania pe parcursul acestor negocieri, dupa cum trebuie sa
fim suficient de abili sa exploatam posibilitatile care sunt generate de
detinerea de catre tara noastra a presedintiei rotative a Consiliului
UE in primul semestrul al anului 2019, atunci cand decizia juridica cu
privire la Brexit va fi luata.
In acest sens,
lista obiectivelor indirecte trebuie sa cuprinda macar inchiderea
Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) si obtinerea aderarii
Romanei la Spatiul Schengen.
Mediul economic
autohton priveste cu oarecare speranta posibilitatea ca unele companii
sa prefere Romania atunci cand isi vor reloca activitatile din Marea
Britanie pe continent, dar pentru aceasta trebuie sa reintram cat mai
urgent pe calea stabilitatii politice si a predictibilitatii economice
si macro-financiare.
Pe de alta parte, am
convingerea ca Brexit-ul poate insemna o sansa in plus pentru Romania
pentru a se concentra pe consolidarea statutului sau de tara membra a
UE27 care doreste sa participe la aprofundarea integrarii europene, care
isi propune aderarea la Uniunea Economica si Monetara si tinteste sa
fie membru activ al tuturor mecanismelor comune ale UE27.
HotNews:
Din punctul de vedere al comertului international, ce impact are Brexit
asupra relatiilor comerciale ale celor 27 de state membre UE care vor
ramane, avand in vedere ca UK este un nod financiar, de capital,
comercial, de tranzit al persoanelor foarte important pentru toata
lumea?
Iuliu Winkler:
Aspectele comerciale sunt foarte importante atat in timpul negocierilor,
cat si in continutul prevederilor ce vor fi stabilite pentru perioada
de tranzitie post-Brexit. Marea Britanie este una dintre economiile mari
ale UE. Primele previziuni arata ca, prin plecarea Regatului Unit,
bugetul Uniunii se va diminua cu circa 17-18 procente.
Toate
acordurile comerciale ale UE28 vor trebui modificate pentru a scoate
Marea Britanie din prevederile tarifare si toate aranjamentele
comerciale din textul acestora.
Ce se intampla
insa cu Regatul Unit? Cel mai probabil, din momentul Brexit-ului s-ar
aplica prevederile Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) cu efecte
de-a dreptul dramatice pentru sectoare ale economiei britanice, dar si
pentru unele ramuri ale economiei europene. In sectorul serviciilor
financiare, in sectorul auto, in domeniul infrastructurii, Marea
Britanie este una dintre cele mai conectate membre ale UE. Energia
electrica furnizata de companii din Franta, furnizarea apei si a
utilitatilor asigurata de firme germane, Aeroportul Heathrow in
proprietatea unor companii spaniole, circa un sfert din medicii si
personalul sanitar al sistemului national de sanatate asigurat de
specialisti din alte state membre, acestea sunt doar cateva exemple care
dovedesc inaltul grad de conectare. Asigurarea viitorului tuturor
acestor sectoare este principala provocare.
Este
inca neclar ce forma va lua relatia comerciala UE27 - Marea Britanie.
Cred ca dupa perioada de tranzitie vom asista la un cadru unic in lume
creat prin adaptarea si fuzionarea prevederilor legale existente.
HotNews: Fara un acord UE-UK pe Brexit, cum se va desfasura relatia comerciala UE-UK?
Iuliu Winkler: In lipsa unui acord comercial, relatia UE-Marea Britanie ar fi
reglementata de prevederile generale ale Organizatiei Mondiale a
Comertului. Nu cred ca vom ajunge intr-o astfel de situatie. Mai
degraba, cei doi parteneri se vor folosi de perioada de tranzitie
post-Brexit, care probabil va fi de cel putin 5 ani pentru a perfecta
noul cadru bilateral.
HotNews:
In actuala conjunctura de la Casa Alba, care mai sunt sansele pentru un
acord tranatlantic SUA-UE, de tip TTIP? A pierdut Europa ceva in urma
incetarii negocierilor sau au fost supraevaluate beneficiile unui astfel
de acord?
Iuliu Winkler:
Cele cateva luni care au trecut de la preluarea puterii de catre
presedintele Trump au fost, dupa cum se vede, insuficiente chiar si
pentru finalizarea instalarii unei noi administratii la Casa Alba. Cu
atat mai mult, presedintia lui Donald Trump este inca neinteleasa pe
mapamond. Diplomatii statelor lumii cauta cu disperare sa se adapteze la
noul stil de la Washington. In acest context trebuie afirmat clar ca
negocierile acordului transatlantic, TTIP, chiar daca sunt inghetate nu
au fost inchise formal.
Nu stim exact ce
inseamna "America first". Putem doar spera ca nu este strigatul de lupta
al unui nou val de protectionism care, prejudiciind comertul global, ar
aduce saracie si instabilitate politica pentru sute de milioane de
oameni. Beneficiile potentiale ale unui acord de comert SUA-UE depasesc
cu mult cadrul pur economic si comercial, avand valente geostrategice
importante. Acest lucru nu se schimba indiferent de ocupantul vremelnic
al fotoliului de la Casa Alba.
In mod concret,
viitorul va aduce clarificari, iar reorientarea rapida a UE, la care am
fost martori in ultimele luni, e de natura sa ne confirme
flexibilitatea Europei si puterea ei de adaptare intr-o perioada in care
volatilitatea este principala caracteristica a relatiilor
internationale.
Comentarii