Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat miercuri Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030 pentru Regiunea Bucuresti - Ilfov.

Documentul reprezinta strategia de transport pentru aceasta regiune, pe urmatorii 15 ani. In linii mari, se propune dezvoltarea transportului public - extinderea metroului si a liniilor de tramvai, culoare rapide de la est la vest si de la nord la sub pentru tramvai si autobuz, benzi unice pentru transportul public, realizarea unei retele de 250 km piste pentru biciclete si eliberarea trotuarelor de masini.

Strategia urmareste descurajarea utilizarii masinilor personale, in principal prin eliminarea parcarilor fara plata si cresterea tarifului pentru parcarile publice pana la 1 euro/ora. In plus, sunt prevazute doar doua proiecte de extindere a retelei de strazi - largirea strazii Fabrica de Glucoza si extindere bd. Timisoara.

In total, Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016 - 2030 propune investitii de circa 7 miliarde de euro. Din aceasta suma, 3,5 miliarde de euro ar urma sa fie investiti in extinderea metroului, bani de la Guvern sau fonduri europene, iar restul pentru proiectele dezvoltate de autoritatile locale pentru transportul public de suprafata, managementul traficului, benzi de biciclete etc.

Ce propune PMUD, pe scurt:

- infiintarea Autoritatii de Transport Metropolitan Bucuresti – Ilfov,
- introducerea de benzi de circulatie cu prioritate pentru transportul public pe o distanta de 25 km,
-  modernizarea retelei de mijloace de transport in comun prin achizitia de 100 troleibuze, 500 de autobuze, dintre care 300 electrice si 300 de tramvaie. Proiectul mai presupune si modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dubla) si reabilitarea a aproximativ 1800 de statii,
- constructia de parcari  de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare in oras,
- constructia de parcari subterane,
- amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete si locuri de parcare pentru biciclete), precum si extinderea sistemului de inchiriere biciclete (bike-sharing),
- crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni si biciclisti in centrul orasului, concomitent cu modernizarea spatiul urban public,
- se vor imbunatati conditiile de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusa, se vor realiza pasaje pietonale subterane,
- va fi imbunatatit sistemul de management al traficului.

Proiecte propuse de Planul de Mobilitate Urbana Durabila 2016-2030

Transport public. Dezvoltarea retelei de tramvai


In principal strategia propune extinderea liniilor de tramvai, acesta fiind cel mai competitiv mijloc de transport de suprafata. Punctual, se propun urmatoarele proiecte:

- infiintarea unei extensii de 1,3 km a liniei de tramvai prin Piata Unirii care va face posibile conexiunile cu liniile de tramvai din zona de sud - est spre cea de nord - est a orasului, oferind un transport public imbunatatit de - a lungul viitorului coridor M7. Valoare proiect: 12,4 milioane euro fara TVA.
- imbunatatirea infrastructurii de tramvai pe urmatoarele coridoare: Piata Unirii (Pta. Sf. Vineri terminus) - Republica; Stefan cel Mare - Pipera; Nord - Vest langa Linia de Metrou 4 (spre Parcul Bazilescu) si coridor vest-est orbital, sudul centrului orasului. Valoare a proiectului este de 216 milioane euro fara TVA.
- dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Bragadiru - Voluntari prin centrul Bucurestiului. Acesta va avea o lungime de 21 km si este echivalent cu magistrala de metrou M7. Valoare proiect -426 milioane de euro fara TVA;
- dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Popesti-Leordeni - Piata Victoriei. Acesta va avea o lungime de 13km si va asigura asigurarea un transport rapid, care in prezent lipseste,  pe directia SE-NV pentru conectarea orasului Popesti -Leordeni cu centrul Bucurestiului. Valoarea proiectului -  334 milioane de euro plus TVA;
- achizitionare tramvaie rapide pentru cele doua coridoare - 286 milioane de euro plus TVA;
- achizitionarea de tramvaie noi pentru restul retelei - 635 milioane de euro plus TVA;
- reabilitare depouri tramvaie /mixte: 134 milioane de euro plus TVA;
- reabilitarea statiilor de tramvai: 100 milioane de euro plus TVA;

Dezvoltarea retelei de metrou
- construirea si punerea in functiune a  liniei M6 - legatura cu Aeroporturile - Baneasa (national) si Otopeni (international), cu linia M4 si gara centrala (Gara de Nord) - posibilitate pentru extindere pana la Gara Progresu (Magistrala Nord-Sud) - 14km, 12 statii. Valoarea proiectului este 1 miliard de euro plus TVA;
- construirea si punerea in functiune a  liniei M5  - Drumul Taberei pana in Pantelinom, dupa cum urmeaza: Eroilor -Iancului - orizont 2023; Iancului - Pantelimon - orizont 2030. Valoarea proiectului este de 970 milioane de euro plus TVA;
- construirea si punerea in functiune a  liniei M4 spre Bucurestii Noi - faza a doua. Valoare proiect - 950 milioane euro plus TVA;
- extinderea magistralei M2 in Pipera cu doua statii. Valoare proiect - 200 milioane euro plus TVA;
- extinderea magistralei M3din Pacii cu 4 statii - 3,7 km.Valoare proiect - 300 milioane de euro plus TVA;
- imbunatatirea sistemului de ventilatie in statiile existente - 45 de statii. Valoare proiect - 40 milioane de euro plus TVA;
- reabilitare 51 de statii de metrou dintre care: 25 statii pentru orizont 2023 si 26 statii pentru orizont 2030. Valoare proiect - 510 milioane euro plus TVA;
- Proiect de rezerva: dezvoltarea magistralei M7 Rahova - Colentina. Valoare proiect - 2,7 miliarde euro plus TVA;

Dezvoltarea retelei de autobuze si troleibuze
- realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Buftea - Straulest. Valoare proiect - 40 milioane de euro plus TVA;
- realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Magurele -Gara de Nord. Valoare proiect - 68 milioane de euro plus TVA;
- cumpararea de autobuze articulate, de mare capacitate - 23 milioane de euro;
- benzi de circulatie cu prioritate pentru autobuze. Valoare proiect- 45 milioane de euro plus TVA;
- odernizarea retelei de troleibuze. Valoare proiect - 107 milioane euro plus TVA;
- reabilitarea statiilor de autobuz. Valoare proiect- 22 milioane euro plus TVA;
- imbunatatirea operarii si intretinerii autobuzelor si achizitia de autobuze. Valoare proiect - 256 milioane de euro plus TVA;
- reorganizarea traseelor de autobuz in Bucuresti. Valoare proiect -15 milioane de euro plus TVA;
- modernizarea si constructia de depouri de troleibuz (Modernizare Depou Berceni; Bujoreni, Vatra Luminoasa  si constructie depou nou - 100 troleibuze). Valoare proiect - 100 milioane de euro plus TVA;

Prevederi generale

- crearea si implementarea unui nou program de transport pentru sistemul de transport public din Judetul Ilfov. Valoare - 55 milioane de europlus TVA;
- infiintarea Autoritatii de Transport Metropolitan Bucuresti
- reorganizare RATB din Regie Autonoma in Companie comerciala, detinuta de Consiliul General al Bucurestiului si modernizare institutionala;
- dezvoltarea sistemului de management al traficului prin extinderea acestuia la toate intersectiile, acordarea de prioritate mijloacelor de transport in comun;
- instalarea de camere video in mijloacele de transport in comun;
- promovarea unui sistem de transport public unitar printr-o politica zonala de tarifare, cu niveluri de preturi ce se apropie de media europeana de 50% recuperare tarif calatorii.

Pe larg, pe HotNews.ro.