Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, a criticat aspru practica standardelor duble în privința calității alimentelor vândute în diferite părți ale UE în discursul său privind starea Uniunii.

„Într-o Uniune în care toți suntem egali, nu pot exista consumatori de categoria a doua. Nu voi accepta ca în unele părți ale Europei să se vândă consumatorilor alimente de o calitate mai scăzută decât în alte țări, deși ambalajul și marca sunt identice”, a spus Juncker miercuri, în plenul Parlamentului European.

Șeful Comisiei a făcut astfel referire la fabricanții de produse alimentare care folosesc rețete diferite pentru piețele din estul Europei, comparativ cu produsele vândute în vest sub aceeași marcă. Mai multe studii comparative elaborate de autorități din state central și est-europene, ca Ungaria, Cehia sau Bulgaria, au descoperit diferențe de calitate între bunurile vândute în supermarketurile din țările respective și cele comercializate în Austria sau Germania. Și autoritățile din România au găsit diferențe între produsele vândute în supermarketuri din Belgia, Germania și Olanda și cele din România.

„Slovacii nu merită mai puțin pește în batoanele lor de pește. Nici maghiarii mai puțină carne în mâncărurile lor. Nici cehii mai puțină cacao în ciocolata lor”, a spus Juncker.

El a adăugat că există deja reguli care interzic aceste practici, dar că acestea trebuie aplicate. În trecut, Comisia a susținut că reglementările Uniunii Europene nu interzic practica comercializării sub același brand a unor produs cu compoziții diferite pe alte piețe, cât timp lista de ingrediente reflectă exact conținutul produselor.

Comisia Europeană a anunțat miercuri că are în lucru o metodologie de îmbunătățire a testelor comparative, astfel încât statele membre să poată discuta acest aspect având o bază științifică solidă. Astfel, Comisia a pus la dispoziția Centrului Comun de Cercetare (JRC) suma de 1 milion de euro pentru dezvoltarea acestei metodologii și, în plus, finanțează activitățile care se vor desfășura pentru strângerea probelor și punerea în aplicare, oferind statelor membre un alt milion de euro pentru finanțarea de studii sau pentru măsurile de punere în aplicare.

„Producătorii și asociațiile producătorilor de mărci s-au angajat să elaboreze un cod de conduită în această toamnă. În septembrie și noiembrie, Comisia va organiza ateliere de lucru la care vor participa autoritățile din sectorul protecției consumatorilor și al siguranței alimentare”, se arată într-un document al executivului UE.

Europarlamentarul (S&D) Daciana Sârbu, o susținătoare a egalității consumatorilor pe piața unică, așteaptă soluții concrete din partea Comisiei. „Fără un plan clar de acțiuni care să îndrepte situația și să ofere protecție consumatorilor din țările estice, nimic nu se va schimba de la sine (...) Comisia este datoare să se asigure că drepturile cetățenilor sunt respectate!”, susține Daciana Sârbu, care în acest an a interprelat Consiliul și a organizat o dezbatere în cadrul Parlamentului European pe tema dublului standard.

Nu este clar la ce prevederi s-a referit Juncker când a vorbit de ilegitimitatea acestor practici, notează EurActiv.com. Chiar dacă nu este ilegală, utilizarea unor standarde diferite de calitate nu este cinstită față de consumatori, iar Juncker ar putea ataca problema drept o chestiune de concurență neloială.

Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a invitat autoritățile de protecție a consumatorilor să strângă probe care să permită Comisiei o mai bună înțelegere a cauzei. „Studiile realizate în diferite țări arată că la unele produse există diferențe față de produsele aceleiași mărci din alte țări. Comisia a inițiat, de asemenea, un dialog cu producătorii și cu asociațiile producătorilor de mărci pentru a se asigura că membrii lor respectă cel mai înalt nivel de standarde sectoriale pentru a preveni apariția problemelor legate de dubla calitate a produselor alimentare”, explică executivul UE.

Daciana Sârbu susține că nu este de ajuns. „Comisia trebuie să vină rapid cu un plan complet. Altfel, discursul de astăzi despre egalitatea consumatorilor va rămâne doar asta - un discurs frumos”.