Parlamentul European a luat poziție joi în privința diferențelor de calitate a produselor din UE, propunând o serie de măsuri pentru eliminarea acestei situații, reclamată de mai multe state membre, inclusiv România.

Europarlamentarii susțin că, dacă o companie vinde un produs în mai multe state din UE, dar cu compoziție care diferă de la un stat la altul, acest produs nu poate fi prezentat pe piață cu etichetă identică, pentru că aceasta ar induce în eroare consumatorul.

Raportul eurodeputatei Olga Sehnalová (S&D, Cehia) adoptat în plenul de la Strasbourg propune măsuri împotriva practicilor comerciale neloiale de vânzare a unor produse de calitate inferioară în unele țări UE, informează PE.

Rezoluția non-legislativă, aprobată cu 464 de voturi "pentru", 69 "împotrivă" și 17 abțineri, a apărut ca urmare a unor teste și sondaje efectuate în unele state membre, în special din Europa Centrală și de Est, care au arătat că există produse care sunt prezentate pe piață sub același nume și ambalate identic, dar conțin ingrediente diferite, în detrimentul consumatorilor. 

 

"Aceste diferențe au fost găsite atât în produse alimentare, cum ar fi crochete de pește, supe instant, cafea, băuturi răcoritoare, cât și în produse non-alimentare incluzând detergent, produse cosmetice și de curățenie sau produse destinate bebelușilor",

se arată în comunicat.  

Parlamentul European recomandă câteva măsuri care să fie aplicate la nivel european și național pentru a identifica și evita diferențele de calitate a produselor:

  • cooperare transfrontalieră și schimb de informații despre produsele care ar putea fi necorespunzătoare normelor și despre posibile practici neloiale în cadrul autorităților naționale pentru protecția consumatorilor și a produselor alimentare, a asociațiilor pentru consumatori și a Comisiei Europene; abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure și comparabile și pentru a indica cât de grave și răspândite sunt practicile legate de diferențele de calitate;
  • o abordare comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure și comparabile și pentru a indica cât de grave și răspândite sunt practicile legate de diferențele de calitate;
  • prezentarea rezultatelor disponibilă într-o bază de date publică și analiza acestora nu mai târziu de finalul anului 2018.

Raportul invită organizațiile de consumatori să joace un rol activ în dezbaterea publică și în informarea consumatorilor și subliniază rolul industriei în îmbunătățirea transparenței.

Deputații europeni au salutat alocarea a două milioane de euro Centrului Comun de Cercetare pentru a dezvolta o metodologie europeană mai robustă și o abordare armonizată a testelor.

Actualizarea Directivei privind practicile comerciale neloiale  

Chiar dacă eurodeputații au salutat propunerea Comisiei din aprilie 2018 privind Un nou pact pentru consumatori, care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale, aceștia au susținut că este nevoie de mai multe clarificări. Ei spun că "rezultatul procesului legislativ ar trebui să ducă la o definiție clară a ceea ce se consideră a fi diferența de calitate și cum ar trebui să fie evaluat și rezolvat fiecare caz.” 

Membrii Parlamentului European "cred cu tărie” că un amendament care introduce un nou punct pe "lista neagră” a Directivei care să menționeze explicit diferența de calitate a produselor etichetate identic, când aceasta duce la discriminare și nu respectă așteptările consumatorilor, "ar fi o modalitate eficientă de a rezolva cazuri de diferențe de calitate”.

"Preferințele consumatorilor nu ar trebui să fie folosite ca o scuză pentru a scădea calitatea sau pentru a oferi produse cu grade diferite de calitate pe diverse piețe,” spun eurodeputații, reamintind că operatorii de afaceri pot comercializa produse cu compoziție și caracteristici diferite în Europa numai atunci când există "factori legitimi” care justifică această practică și când se respectă în totalitate normele UE.