Înrolarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) este o facilitate opțională la dispoziția românilor din afara țării, precizează Ministerul Finanțelor.

Ministerul Finanțelor a elaborat un proiect de ordin în care susține că este „necesară identificarea în străinătate, la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României, a persoanelor fizice în scopul înregistrării acestora ca utilizatori ai serviciului «Spațiul privat virtual» (SPV)”, potrivit proiectului consultat de Adevărul.

***

Ministerul Finanțelor a făcut o serie de precizări în urma articolului din Adevărul, subliniind că  propoziția "identificarea contribuabililor la misiunile diplomatice/oficiile consulare ale României” din Referatul de aprobare al proiectului de ordin se referă la îndeplinirea procedurii de confirmare a identității contribuabililor, care solicită înregistrarea ca utilizatori ai serviciului "Spațiul privat virtual” (SPV) la sediul misiunilor diplomatice/oficiilor consulare ale României.

Scopul acestei prevederi este de a veni în întâmpinarea persoanelor fizice, care au cetățenia română și doresc să se înroleze voluntar în SPV, dar domiciliază, au reședința sau lucrează în străinătate. 

Avocatnet.ro explică, detaliat, ce modificări aduc Finanțele la SPV: Nicio prevedere legală aflată acum în vigoare sau în dezbatere publică nu obligă persoanele fizice să se înscrie în SPV. Proiectul de ordin le va da posibilitatea să ceară înregistrarea în SPV celor din Diaspora care nu doreau să facă pentru asta un drum special în România. 

***

Necesitatea vine, potrivit Finanțelor, din faptul că mulți cetățeni români domiciliază sau lucrează în străinătate și din faptul că este interesul statului român de îndeplinire a obligațiilor fiscale de către toți contribuabilii, indiferent dacă sunt pe teritoriul României sau domiciliază/muncesc în străinătate.

Potrivit proiectului lansat de Minister, vor fi incluse în SPV mai multe documente, respectiv: chestionarele întocmite de persoana fizică la sosirea și/sau plecarea în/din România, notificările privind rezidența persoanelor fizice prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cererea pentru eliberarea Certificatului de rezidență fiscală și certificatul de rezidență fiscală.

Finanțele estimează că, în 3 luni de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a ordinului ce prevede aceste schimbări, vor fi create conexiunile între sistemele informatice ale Fiscului și oficiile consulare sau ambasadele României.

„În ceea ce privește implementarea acestora în SPV, s-a prevăzut o normă tranzitorie potrivit căreia aceasta se aplică în termen de 3 luni de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I. În ceea ce privește implementarea termenului de 3 luni, s-a apreciat necesar atât pentru crearea conexiunilor la sistemele informatice între Agenția Națională de Administrare Fiscală și oficiile consulare sau ambasadele României, cât și pentru adaptarea sistemelor informatice”, arată proiectul, care apare chiar în perioada în care românii din Diaspora ar trebui să se înscrie în Registrul electoral pentru alegerile prezidențiale, iar mulți refuză acest lucru tocmai de teama Fiscului român.