UE ar vrea ca patru din zece mașini produse în 2030 să genereze foarte puține emisii de dioxid de carbon sau chiar deloc.

Reducerea emisiilor de carbon este un obiectiv primordial al Uniunii Europene și ca urmare a Acordului de la Paris. În ultima perioadă, legiuitorii europeni au devenit mult mai agresivi în stabilirea țintelor de reducere a emisiilor poluante, dar industria a criticat măsurile propuse. 

Spre exemplu, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) consideră că țintele mai stricte privind limitarea emisiilor de CO2 propuse de Parlamentul European sunt nerealiste, amenințând locurile de muncă din industria auto și creșterea economică, transmite Reuters, preluată de Agerpres.

În noiembrie 2017, Comisia Europeană a propus reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și autoutilitarele noi până în 2030, cu un obiectiv intermediar vizând reducerea cu 15% până în 2025. Dar luni, Comisia de mediu din Parlamentul European a votat obiective mai ambițioase: o reducere de 20% a emisiilor de CO2 până în 2025 și de 45% până în 2030.

De asemenea, producătorii auto ar trebui să se asigure că mașinile cu zero emisii sau emisii reduse (sub 50 g CO2/km) vor avea o cotă de piață din vânzările de noi autovehicule de 40% în 2030, și 20% în 2025.

„Suntem foarte îngrijorați de aceste tendințe. Nivelul reducerii emisiilor adoptat de Parlamentul European este total nerealist”, a apreciat Erik Jonnaert, șeful ACEA.

Transportul rutier este responsabil pentru 22% din emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii Europene. Potrivit Executivului comunitar, în prezent, în UE sunt disponibile doar șase modele de autovehicule electrice, față de peste 400 de modele în Asia. Pentru a încuraja producția de vehicule electrice, Comisia Europeană ar urma să aloce 800 de milioane de euro pentru a sprijini construirea de puncte de încărcare pentru vehicule electrice și alte 200 de milioane de euro pentru dezvoltarea de baterii destinate vehiculelor electrice.

Dar producătorii auto susțin că infrastructura pentru punctele de încărcare și piața nu sunt suficient de dezvoltate pentru a permite o trecere rapidă la vehicule cu emisii scăzute.

„Tranziția trebuie făcută într-un ritm care să poată fi gestionat. Acest ritm este vital nu numai pentru industria auto și angajații săi, ci și pentru consumatori”, a explicat Jonnaert.

Industria auto asigură peste 10% din toate locurile de muncă din industria prelucrătoare a UE, dar o forțare a adoptării automobilelor electrice ar afecta locurile de muncă din anumite regiuni ale Uniunii unde sectorul auto este mult mai prezent, precum România, se arată într-un raport publicat luna aceasta de firma FTI Consulting.

Plenul Parlamentului European va vota asupra raportului Comisiei de mediu în sesiunea din 1-4 octombrie, la Strasbourg.