UE ar vrea ca patru din zece mașini produse în 2030 să genereze foarte puține emisii de dioxid de carbon sau chiar deloc.

Reducerea emisiilor de carbon este un obiectiv primordial al Uniunii Europene și ca urmare a Acordului de la Paris. În ultima perioadă, legiuitorii europeni au devenit mult mai agresivi în stabilirea țintelor de reducere a emisiilor poluante, dar industria a criticat măsurile propuse. 

Spre exemplu, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) consideră că ţintele mai stricte privind limitarea emisiilor de CO2 propuse de Parlamentul European sunt nerealiste, ameninţând locurile de muncă din industria auto şi creşterea economică, transmite Reuters, preluată de Agerpres.

În noiembrie 2017, Comisia Europeană a propus reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele şi autoutilitarele noi până în 2030, cu un obiectiv intermediar vizând reducerea cu 15% până în 2025. Dar luni, Comisia de mediu din Parlamentul European a votat obiective mai ambiţioase: o reducere de 20% a emisiilor de CO2 până în 2025 şi de 45% până în 2030.

De asemenea, producătorii auto ar trebui să se asigure că mașinile cu zero emisii sau emisii reduse (sub 50 g CO2/km) vor avea o cotă de piață din vânzările de noi autovehicule de 40% în 2030, și 20% în 2025.

„Suntem foarte îngrijoraţi de aceste tendinţe. Nivelul reducerii emisiilor adoptat de Parlamentul European este total nerealist”, a apreciat Erik Jonnaert, şeful ACEA.

Transportul rutier este responsabil pentru 22% din emisiile de gaze cu efect de seră ale Uniunii Europene. Potrivit Executivului comunitar, în prezent, în UE sunt disponibile doar şase modele de autovehicule electrice, faţă de peste 400 de modele în Asia. Pentru a încuraja producţia de vehicule electrice, Comisia Europeană ar urma să aloce 800 de milioane de euro pentru a sprijini construirea de puncte de încărcare pentru vehicule electrice şi alte 200 de milioane de euro pentru dezvoltarea de baterii destinate vehiculelor electrice.

Dar producătorii auto susţin că infrastructura pentru punctele de încărcare şi piaţa nu sunt suficient de dezvoltate pentru a permite o trecere rapidă la vehicule cu emisii scăzute.

„Tranziţia trebuie făcută într-un ritm care să poată fi gestionat. Acest ritm este vital nu numai pentru industria auto şi angajaţii săi, ci şi pentru consumatori”, a explicat Jonnaert.

Industria auto asigură peste 10% din toate locurile de muncă din industria prelucrătoare a UE, dar o forțare a adoptării automobilelor electrice ar afecta locurile de muncă din anumite regiuni ale Uniunii unde sectorul auto este mult mai prezent, precum România, se arată într-un raport publicat luna aceasta de firma FTI Consulting.

Plenul Parlamentului European va vota asupra raportului Comisiei de mediu în sesiunea din 1-4 octombrie, la Strasbourg.