Primarul general al Capitalei susține că se impune o „schimbare majoră” la nivelul conducerii CNAIR pentru abordarea neprofesionistă a subiectului șoselei de centură a Bucureștiului.

„Reabilitarea șoselei de centură este un proiect de importanță majoră pentru Capitală, iar orice abordare neprofesionistă față de un proiect de asemenea anvergură denotă dezinteres față de bucureșteni și față de cei care tranzitează orașul. Nu putem asista pasivi la modul în care CNAIR temporizează acest proiect, din lipsă de profesionalism și/sau din cauza unor interese politice și economice nelegitime, acesta fiind motivul pentru care solicităm insistent și, se pare, foarte deranjant, să preluăm acest obiectiv de investiții”, a declarat primarul Gabriela Firea, potrivit unui comunicat transmis sâmbătă de Primăria Municipiului București.

„Întrucât am epuizat toate variantele constructive și am constatat că grupurile de lucru constituite pentru acest obiectiv au fost doar un mijloc de a tergiversa în mod birocratic lucrurile, cred că se impune o schimbare majoră la nivelul conducerii CNAIR, iar pentru asta sunt doar două variante: demisia sau demiterea. Voi supune acest subiect spre dezbatere în forurile statutare ale partidului”, a adăugat Firea.

Potrivit Primăriei, declarațiile publice făcute la începutul acestei săptămâni de premierul Viorica Dăncilă, potrivit cărora dosarul prin care se solicită finanțarea din bani europeni pentru șoseaua de centură este gata și luni va fi transmis Comisiei Europene, sunt infirmate de reprezentanți ai Executivului de la Bruxelles, transmite Agerpres.

Gabriela Firea acuză astfel conducerea CNAIR că a dezinformat-o pe Viorica Dăncilă. „Nu este prima dată când CNAIR dezinformează nu doar înalți oficiali, ci și populația, după ce a susținut, acum câteva luni, că nu poate transfera Primăriei Municipiului București acest obiectiv, întrucât anumite secțiuni beneficiază de finanțare europeană. Primarul General a clarificat, la acel moment, că, de fapt, finanțarea este alocată pentru obiectivul de investiții, nu pentru instituția care îl derulează”, mai spune municipalitatea.

Primarul Capitalei a cerut de mai mult timp transferul șoselei de centură de la Ministerul Transporturilor la Primărie, pentru a grăbi lucrările de modernizare și extindere. Dar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a susținut că se ocupă cu celeritate de modernizare, inclusiv cu finanțare de la Uniunea Europeană.

Compania susține, într-un comunicat transmis vineri seară, că a depus pe 15 octombrie aplicația de finanțare în sistemul MYSMIS 2014+, pentru a accesa fondurile necesare proiectului „Infrastructura Integrată pentru Zona orbitală a Municipiului București”, măsură care înseamnă debutul procesului firesc de accesare a finanțării nerambursabile.

„Premierul Viorica Dăncilă a fost corect informată și a spus adevărul atunci când a afirmat că dosarul prin care România solicită finanțare din bani europeni pentru Centura Capitalei se află în pregătire și urmează să fie transmis la Bruxelles”, se arată în comunicatul CNAIR.

Dar Primăria Municipiului București susține că informația conform căreia dosarul pentru finanțarea lucrărilor la Centura Capitalei se află în analiza JASPERS „nu înseamnă că cererea de finanțare este finalizată și nici că este depusă la Comisia Europeană”.

Conform sursei citate, JASPERS (Joint Assistance to Support Projects în European Regions) este un organism consultativ, rezultat din parteneriatul de asistență tehnică dintre trei membri, Comisia Europeană, BEI și BERD, care poate emite în continuare observații și poate solicita modificări de formă sau de fond ale documentației. Procesul de analiză ar putea fi unul de durată, așadar termenele inițiale ar putea fi modificate, precizează PMB.

„Abia după parcurgerea acestei etape, adică finalizarea documentației conform consultării cu experții JASPERS, cererea de finanțare poate fi transmisă, prin sistemul MYSMIS 2014+, pentru a intra, conformă din punct de vedere administrativ, în evaluare tehnică și financiară (...) conform Ghidului Solicitantului, pentru proiectele depuse pe POIM, unul dintre criteriile de eligibilitate se referă la terenurile pe care se vor construi/extinde/reabilita investițiile. În acest sens, solicitantul trebuie să demonstreze că deține sau că este în procedura de a obține dreptul de proprietate sau dreptul de administrare a acestora pe o perioadă de cinci ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. Conform datelor deținute de specialiștii PMB care au participat la grupurile comune de lucru pe acest proiect, CNAIR nu a realizat cadastrul și intabularea pentru anumite segmente din Centura Capitalei”, adaugă municipalitatea.

PMB și-a exprimat disponibilitatea de a sprijini CNAIR în realizarea acestor documentații.

„Un alt obstacol care, în viziunea CNAIR, ar împiedica preluarea de către municipalitate a Centurii Bucureștiului este obligativitatea realizării transferului printr-o lege organică. Dacă ar exista o colaborare interinstituțională corectă, dacă interesul public ar fi plasat pe primul loc de conducerea CNAIR, iar aceasta și-ar recunoaște incapacitatea de a finaliza acest proiect vital, ar fi găsite soluții pentru transferul Centurii Capitalei la PMB. Concret, atunci când a existat voința politică, în anul 2001, Centura a putut fi transferată de la Primăria Capitalei la CJ Ilfov printr-un simplu Protocol”, menționează municipalitatea.

Primăria afirmă că la nivelul acestei instituții există o structură de specialitate, funcțională și operativă, dedicată atragerii de fonduri europene, care are capacitatea de a urgenta demersurile pentru completarea și finalizarea dosarului de finanțare. „Prin intermediul acestei structuri, au fost depuse numai anul acesta cereri de finanțare în valoare de aproape 300 de milioane de euro”, a adăugat PMB.