Miniștrii mediului din țările membre UE au ajuns la o poziție comună privind cerințele ca producătorii auto să reducă emisiile de CO2 ale vehiculelor noi, dar mai multe state s-au declarat „dezamăgite” de compromis.

Statele membre ale Uniunii Europene au ajuns marți noaptea la un acord pentru o reducere cu 35% a emisiilor de dioxid de carbon ale autovehiculelor noi până în 2030. Unele țări au criticat totuși lipsa de ambiție a țintelor agreate, în contextul în care experții ONU au publicat un raport alarmant privind încălzirea climei.

„După 13 ore de negocieri am ajuns la un acord", a anunțat cu puțin timp înainte de miezul nopții ministrul austriac al mediului, Elisabeth Köstinger, la sfârșitul unei lungi zile de discuții cu omologii săi europeni reuniți la Luxemburg.

Președinția austriacă a Consiliului UE a obținut în cele din urmă votul favorabil al 20 din cele 28 de state membre pentru propunerea sa de compromis care prevede o reducere de 35% a mediei emisiilor autovehiculelor noi până în 2030, comparativ cu valoarea din 2021, și de 30% pentru camionete, a indicat Elisabeth Köstinger, potrivit Agerpres.

Obiectivul convenit marți este mai ambițios decât cel propus de Comisia Europeană la finele anului 2017, respectiv o scădere cu 30% a emisiilor de CO2 până în 2030, dar mai modest decât scăderea de 40% votată la începutul lunii octombrie de Parlamentul European.

Conform regulilor în vigoare, mașinile noi nu trebuie să emită în medie mai mult de 95 g CO2/km până în 2021.

Deputații europeni au decis pe 3 octombrie că emisiile ar trebui reduse cu 20% până în 2025 și cu 40% până în 2030. 35% dintre mașinile noi vândute începând cu anul 2030 ar trebui să fie electrice sau hibride. Eurodeputații au solicitat, de asemenea, măsuri UE în ceea ce privește locurile de muncă și competențele pentru a ușura trecerea industriei automobilelor la mașini mai curate și susținerea producției de baterii pentru mașinile electrice în Europa.

Urmează acum ca Parlamentul European și Consiliul să negocieze pentru a ajunge la o variantă definitivă care va fi impusă constructorilor de automobile, dar negocierile se anunță cu atât mai dificile cu cât Germania împreună cu țările din Estul Europei au format un grup care nu vrea o scădere mai mare de 30%.

În plus, chiar și ținta agreată de Parlamentul European a fost mai puțin amibițioasă decât ceea ce au cerut unii eurodeputați, respectiv o reducere cu 50%. Iar miniștrii din șase state - Danemarca, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Slovenia și Suedia - au spus la finalul întrevederii Consiliului că este „dezamăgitoare” reticența de a lua măsurile necesare pentru ca Europa să îndeplinească ținta de reducere a emisiilor asumată în Acordul de la Paris.

Reprezentanții Parlamentului, Consiliului și Comisiei Europene încep miercuri negocierile.