România e pe ultimul loc din UE în susținerea sectorului privat prin PNRR și pe primul loc în finanțarea de companii de stat falimentare, potrivit unui studiu al PE.

Ultimul studiu elaborat de Parlamentul European care analizează sumele încasate de top 100 beneficiari din planurile naționale de redresare și reziliență (PNRR), ne plasează pe ultimul loc din Europa în ceea ce privește beneficiarii din sectorul privat - doar 3%, în condițiile în care 97% din banii din PNRR merg la stat, cu precădere către companii de stat.

Media europeană privind beneficiarii privați este 28,5%. 

În cazul României, primul și cel mai mare beneficiar este CFR care primește 2,8 miliarde de euro din PNRR. În 2023, CFR a avut o pierdere de aproape 900 de milioane de lei, iar pentru acest an pierderea este deja propusă în proiectul de buget oficial a fi 600 de milioane de  lei.

Dragoș Pîslaru, raportor pentru Mecanismul de Redresare și Reziliență în Parlamentul European, este de părere că cei mai mulți bani din PNRR ajung la companii de stat conduse falimentar, care „devin suveici de sifonare a banilor publici”. 


„S-a întrebat cineva cum ar fi capabilă CFR, ca prim-beneficiar al banilor din PNRR, să administreze miliarde din bani europeni dacă este compania de stat care înregistrează pierderi în creștere exponențială? Studiul realizat de Parlamentul European ne arată că Guvernul nu sprijină sectorul privat și virează banii preponderent la companii mari de stat. Dacă vedem disprețul guvernului pentru principiile guvernanței corporative și refuzul de a implementa reformele necesare care blochează de fapt cererea 3 de plată, putem înțelege că proiectul marea sifonare a PNRR este în plină derulare. Guvernul comasat jonglează cu sume uriașe și cu viitorul românilor prin ascunderea banilor în suveicile companiilor falimentare de stat”, a declarat eurodeputatul REPER Dragoș Pîslaru.

Pîslaru solicită Guvernului și Ministerului Transportului ca proiectul de buget al CFR să fie retras, considerând că „ este strigător la cer să proiectezi deja o pierdere de 598 milioane de lei”.