Într-un week-end agitat pentru întreg sportul mondial, tabloul din Marele Circ a părut să nu se schimbe enorm la vârf, în prima din cele 23 de runde programate.

Doar că o întrecere inaugurală rapidă în calendar, venită în Bahrain, nu s-a desfășurat fără noutăți în relansarea Formulei 1. Max Verstappen s-a impus confortabil la Sakhir, o pistă pe care batavul încă nu reușise anterior vreun succes. 

Precum în întrecerea finală din 2022, dublul campion mondial s-a impus, fiind urmat de colegul Sergio Pérez. Dar, adevăratul performer în nocturna deșertică sosea al treilea, la 22 de ani și o zi după debutul său în competiție. Fernando Alonso a maximizat efortul unui Aston Martin irezistibil restului plutonului, exceptând piloții Red Bull Racing.

După o șarjă finală remarcabilă, ibericul – de asemenea proaspăt devenit cel dintâi pilot care să concureze în 20 de sezoane diferite ale F1 – a bifat podiumul la debutul pentru formația engleză, aflându-se la o ispravă similară de cea cu numărul 100.

Printre multe atribuții pe care le remarcăm în privința spectacolului, noutatea se va distinge cumva de fiecare dată. Pentru a o vedea mai des, va fi nevoie să privim spre modelele care au oferit mai mult dimensiunii competitive decât simpla dorință de a îmbunătățirii. Dar, indiferent de gradul dificultății, disciplinele motorizate găsesc avantajul de a prezenta noul început. Cât privește universul care încă reprezintă reperul în adrenalina pe patru roți, rămâne de văzut care vor fi fațetele diferite.

Până atunci, este util să reafirmăm din nou cum Formula 1, dincolo de orice stadiu aflat în legătură cu noul progres, își propune o formulă demnă de ținut minte a caravanei. Aproape fără vreo excepție după startul epocii motoarelor hibride, recordul de runde a fost avansat. În cel mai rău caz, de la o stagiune la următoarea, teoria din calendar a propus un potențial nou record de runde.  

Pentru stagiunea cu numărul 73, totul ar fi trebuit să ajungă la marca îndelung căutată, de 24 de întreceri. Dar, în ciuda unor destinații noi cu promisiuni de spectacol, va fi din nou imposibil ca ștacheta propusă va fi atinsă. În schimb, ne putem îndrepta atenția spre alte argumente pentru care Marele Circ speră la o campanie distinctivă. Lăsând la o parte pentru moment ideea celei mai dense perioade de activitate din istoria sportului suprem pe patru roți, alte aspecte se arată.

Mai întâi, ținând seama schimbărilor planificate pe termen lung, așa cum tindem să vedem constant, orice start de aventură este considerat palpitant. Este drept și că pentru spectatorii neutri, o concluzie inversă s-ar fi putut extrage ușor, în balanța evenimentelor din 2022. O altă perioadă a purei dominanțe pare să dețină potențialul să se asemene celei expuse de Mercedes pentru aproape un deceniu, descrie acum Red Bull Racing.

Pentru Max Verstappen în particular, lucrurile s-au schimbat într-un mod uluitor, actualul deținător al titlului a devenit, din principalul pretendent, concurentul absolut de bătut. Fără dubiu, în condițiile în care neregulile financiare nu trebuie trecute cu vederea în planul constructorilor, batavul tocmai semnase cea mai prolifică stagiune din întreaga istorie. Un asemenea standard, de 15 succese, nu a făcut decât să crească motivația oponenților de a reacționa în fața taurilor roșii.

În același timp, vom putea spune că nu toate caracteristicile noii stagiuni au rezumat același avantaj pentru trupa lui Christian Horner. Precum deja am afirmat, subiectul depășirii limitei de buget ar fi putut remarca măcar în teorie o penalizare ulterioară cu impact major. Lipsa ori chiar și reducerea substanțială a timpului testelor tinde să coste enorm de obicei. Însă, gruparea în fine campioană mondială după nouă ani de monopol Mercedes încă avea un răspuns.

Destinația care a semnalat un început al sezonului fără prospectul unui Sebastian Vettel la start, pentru prima oară din 2006, ne-a condus tot în deșertul îndepărtat. Bahrainul se regăsește deja cu un statut constant, imposibil de trecut cu vederea în calendarul F1, o singură absență fiind bifată de la debutul din 2004 (cu Michael Schumacher învingător). Doar că, ținând seama și de fenomenala experiență a traseului oval din Sakhir, runda inaugurală a stagiunii va fi însemnat a 20-a întrecere în complexul din Golf.

Niciodată nu vom putea anticipa raportul complet de forțe înainte ca monoposturile să se lanseze pe asfalt, însă evidențele au favorizat o structură care caută să își scrie o nouă parte dintr-o legendă uriașă. Aston Martin a demonstrat în sesiunile oficiale de pregătire că deține materialul necesar pentru a pretinde rezultate de elită. Lui Lance Stroll și în locul unui alt multiplu campion mondial, anume germanul deja evocat, s-a alăturat un Fernando Alonso motivat la maximum.

Iar week-endul de debut al noii primăveri mai avea o semnificație aparte pentru el, ajuns acum la cea mai mare longevitate susținută din istoria Marelui Circ. Cu aproape exact 22 de ani în urmă, raportat la momentul întrecerii propriu-zise, insularul debuta pentru Minardi în Australia. Înțelegerea cu gruparea actuală se extinde dincolo de sezonul viitor, așadar recordurile absolute de anduranță vor fi rescrise în continuare.

Doar că, pe pista de bază a complexului din Bahrain, Alonso nu avea de gând doar să bifeze asemenea borne. Judecând după ritmul din antrenamentele libere, unde dublul laureat suprem cu Renault nu s-a clasat sub poziția a doua, el părea singura amenințare a lui Max Verstappen, chiar și în calificările incipiente. Însă, într-o secvență Q3 ceva mai puțin convențională, atât tandemul Red Bull Racing, cât și cel Ferrari, au reușit să îi ia fața exponentului cu numărul 14.

Fără mari dificultăți, actualul deținător al titlului și-a asigurat plecarea meritorie dintr-un nou pole-postion, Sergio Pérez completând prima linie alături de echipierul său, după ultima tentativă. Ca urmare, înregistram o performanță nemaiîntâlnită pentru tandemul lui Christian Horner din 2013 încoace; un 1-2 într-o sâmbătă. Charles Leclerc și Carlos Sainz Jr. s-au mulțumit cu pozițiile 3 și 4 pe grilă, monegascul având cel puțin misiunea de a se interpune perechii Red Bull la plecare.

Într-un prim start din 2023 cu doi debutanți absoluți – dintre el și Oscar Piastri, înlocuitorul lui Daniel Ricciardo la McLaren, doar americanul Logan Sargeant urmând să ajungă la sosire, pentru Williams – mașina cu numărul 1 nu a fost deloc pusă în primejdie după un demaraj însă foarte bun al vicecampionului mondial. Leclerc a izbutit să se plaseze înaintea lui Checo Pérez în virajul întâi, mexicanul fiind pus sub presiune și de celălalt Ferrari.

Alături și de Alfa Romeo, pentru prima dată în istoria Formulei 1, modelul din Maranello integrează un sponsor românesc prin intermediul mărcii Bitdefender. Sainz Jr. nu a reușit să treacă, dar pe fondul ușorului impact dintre piloții Aston Martin, atât al doilea spaniol, cât și exponenții Mercedes au câștigat teren. Interesant la vârf, în condițiile în care întâietatea lui Verstappen nu putea fi amenințată de concurentul din Principat, era cât timp avea să reziste el pe poziția a doua.

În așteptarea celor dintâi intrări în zona boxelor, Fernando Alonso a avut nevoie să lase în urmă impactul provocat de Lance Stroll. Cu eforturi prelungite, dar și iscusință pe un circuit pe care a câștigat în trecut, veteranul absolut al actualului platou și-a făcut loc pe lângă George Russell. Prima manevră absolut impresionantă nu avea să fie și ultima pentru cel care debuta la a șasea echipă distinctă din carieră (dacă negăm continuitatea Alpine-Renault).

După revenirea inițială din standuri, nu multe urmau să se schimbe în prima parte a ierarhiei, exceptând șarja din coada grilei a lui Pierre Gasly (noul membru dintr-o grupare franceză tocmai enunțată, cu efectiv 100 % din Hexagon). Treptat însă, ritmul superior al lui Sergio Pérez l-a apropiat mult de o manevră curajoasă pentru recăpătarea poziției secunde. Însă, era cu atât mai clar că nici Checo, și cu atât mai puțin Charles Leclerc, nu puteau nici măcar rămâne aproape de lider.

Dacă tandemul mașinilor austriece nu a avut absolut nicio problemă în a parcurge foarte mult timp cu pneurile soft, toți ceilalți oponenți au optat pentru varianta de siguranță, a încălțării a două seturi de anvelope dure. Ca urmare, printr-un ritm natural mult superior plutonului, doar o problemă mecanică, înfruntată de Red Bull în urmă cu un an la Sakhir, putea împiedica deznodământul altfel iminent. În schimb, când totul părea să decurgă liniștit, la intrarea în treimea finală de cursă, Charles Leclerc nu putea evita un asemenea abandon.

Cedarea motorului Ferrari a garantat, deși nu printr-o neutralizare cu Saftey Car, că bătălia reală pentru ultimul loc pe podium abia începuse. Fernando Alonso părea să aibă inițiativa clară, dar misiunea nu avea să fie tocmai ușoară pentru a-și lăsa în spate oponenții care îl separau de un al 99-lea podium. A fost nevoie de o nouă manevră fenomenală fără sprijinul sistemului DRS pentru ca fostul coleg din 2007, la McLaren, Lewis Hamilton, să se lase depășit în combinația virajelor 9-10. 

Apoi, pe fondul abandonului amintit al colegului de echipă, Carlos Sainz Jr. nu își putea asuma chiar riscuri maxime, idolul său reușind să se apropie și să treacă, deși nu fără luptă din partea conaționalului de la Ferrari. De la intrarea în ultimele zece parcurgeri, inclusiv Hamilton părea că poate pune presiune pe mai tânărul iberic. Dar, fiul multiplului campion din Dakar a reușit să reziste chiar remarcabil pentru a asigura a patra poziție.

Nimic nu se mai putea întâmpla în față totuși, cu un Max Verstappen absolut imperial pe alocuri. Astfel, după multe momente de neșansă ori erori ale strategiei în trecut, pilotul de 25 de ani a trecut linia de sosire la Sakhir ca învingător în premieră. Sergio Pérez își asigura locul secund, dar adevărata poveste de succes pe traseul de 5,4 km îi revenea celui mai experimentat concurent al caravanei, după o demonstrație fabuloasă.

Fernando Alonso nu doar că bifa meritoriu, pe pistă, primul top 3 de la încă unica vizită din Qatar (unde recent și Sabrina Voinea a scris istorie în debutul la senioare în gimnastică), în 2021. Maestrul din Oviedo a făcut-o la debutul într-o formație, la peste 41 de ani. În dreptul Aston Martin, bifam așadar doar o a doua prezență din istorie pe podium, într-un start de campanie ce s-a ridicat la ștacheta așteptărilor, echipa britanică ocupând chiar locul 2 provizoriu la constructori, în spatele lui Red Bull.

Așadar, într-un week-end ce a inclus absolut nemaivăzutul Liverpool – Man. United 7 – 0, pe Anfield, dar și o medalie europeană de argint la atletism pentru România după opt ani, prin Claudia Bobocea, nici Formula 1 nu a revenit fără momente fantastice de subliniat. Iar, deși dominația lui Max Verstappen pare a fi destinată să continue, un sezon-record ce va purta piloții din Bahrain și Arabia Saudită până în Las Vegas și Abu Dhabi, memorabilul nu pare încă de exclus în monoposturile-reper ale planetei.

Surse:

https://www.digisport.ro/f1/max-verstappen-a-castigat-marele-premiu-din-bahrain-prima-cursa-din-2023-alonso-performanta-superba-2256137