Facebook le-a pus la dispoziție deputaților britanici reclamele utilizate de campania pro-Brexit.

Campania oficială Vote Leave a cheltuit peste 2,7 milioane de lire sterline pe reclame țintite asupra anumitor categorii de public pe Facebook înainte de referendumul din iunie 2016, în care mai mult de jumătate din britanici a votat în favoarea părăsirii UE.

Facebook a înmânat capturi ale acestor reclame unei comisii a Parlamentului britanic care investighează fenomenul știrilor înșelătoare (fake news), scrie BBC.

Reclamele, create de firma canadiană Aggregate AIQ, ținteau anumite probleme - de la imigrație la protecția animalelor sau chiar tradiția ceaiului - în rândul anumitor categorii de persoane active pe Facebook, folosind date strânse din rețeaua socială sau alte surse.

La începutul campaniei pentru referendum Vote Leave a lansat o operațiune masivă de colectare de date, folosind o competiție care promite un premiu de 50 de milioane de lire pentru cel care ghicea corect rezultatele tuturor celor 51 de meciuri de la Campionatul European de Fotbal din 2016.

Șansele de câștig erau infime - au fost calculate la 1:5.000.000.000.000.000.000.000 - iar premiul era finanțat de campanie printr-un contract de asigurare, dar a permis Vote Leave să strângă datele a mii de potențiali votanți, unii dintre ei nefiind poate deloc interesați de referendum.

Săptămâna trecută, Comisia Electorală a stabilit că Vote Leave a încălcat legislația, deoarece a colaborat împreună cu o altă campanie pro-Brexit, BeLeave, deși ambele organizații au negat acest lucru.

Potrivit BBC, o parte dintre reclamele BeLeave au fost trimise de pe contul de Facebook al Vote Leave, precum aceasta:

Sunt 1.433 de mesaje în setul de date transmis de Facebook, cu o temă comună, dar nu la toate este identificat clar că provine de la o campanie pro-Brexit.

Unele mesaje se adresează iubitorilor de animale:

Altele vizează o tradiție britanică: 

O temă precum migrația nu putea lipsi:

Și, evident, mesajul UE nu ne lasă să ne facem treaba: