România a transmis până acum 14 proiecte majore de infrastructură către Comisia Europeană, în valoare de 3,78 miliarde de euro, iar dintre acestea 13 au fost deja aprobate, a spus marți Rovana Plumb, ministrul fondurilor europene.

Ministrul Rovana Plumb a încercat astfel să contreze declarațiile recente ale Corinei Crețu, comisarul european pentru politici regionale, care a cerut de mai multe ori Guvernului român să vină cu proiecte pentru obținerea fondurilor europene.

„Referitor la afirmația că niciun proiect major nu a fost depus de către România la CE, până acum pe sectorul de transport, România a transmis Comisiei Europene 14 proiecte majore, în valoare de 3,78 miliarde de euro, adică 75% din totalul alocării. Dintre aceste aplicații, toate au fost aprobate, cu excepția Magistralei M6 de metrou. Între proiectele transmise la CE se află cel mai mare proiect feroviar implementat în Europa în acest moment - proiectul de reabilitare a secțiunii de cale ferată Radna - Gura Sada - Simeria, cu 2 miliarde de euro”, a spus Plumb, într-o declarație de presă susținută marți seară, la Guvern.

   

Totuși, Corina Crețu nu vorbea despre proiecte deja aprobate, ci de nevoia ca autoritățile de la București să propună noi investiții pentru finanțare din fonduri europene, cum ar fi autostrada Pitești-Sibiu sau cea care să lege Moldova de restul țării.

„Analizăm proiectul de metrou Gara de Nord-Otopeni, ultimul proiect depus de România pe Programul Operațional Infrastructură Mare și nu mai avem proiecte noi, în afară de fazarea proiectelor de apă și canalizare”, spunea în septembrie Corina Crețu.

Între timp, relația dintre comisarul european propus de Partidul Social Democrat și guvernul susținut de același partid s-a înrăutățit considerabil, cu membri PSD precum Codrin Ștefănescu sau Darius Vâlcov atacând-o virulent pe Corina Crețu, mai ales pe tema finanțării construcției spitalelor regionale. 

„Avem o relație foarte bună, o relație profesională corectă cu Comisia Europeană, având un dialog permanent și constructiv cu partenerii noștri”, a încercat Rovana Plumb să pună apă pe focul scandalului, care a culminat cu anunțul Corinei Crețu că îl dă în judecată pe Codrin Ștefănecu, după ce acesta a spus că ea tradează la Bruxelles interesele naționale ale României.

Plumb susține, din nou, că un spital regional costă peste 400 de milioane de euro

Atacurile social-democraților s-au întețit după ce Corina Crețu a spus că studiile de fezabilitate ale spitalelor regionale costă 1,8 milioane de euro, nu sute de milioane cum s-a avansat în spațiul public.

Rovana Plumb a venit marți cu precizări: „Documentația tehnică - care înseamnă studiu de fezabilitate, proiect tehnic, proiect de execuție, design, maparea serviciiilor - este în cuantum de 120 de milioane de euro pentru toate cele trei spitale... Costul construcției și a dotării fiecărui spital în parte ne duce la o medie de 400 de milioane de euro pe fiecare spital”, a spus ministrul.

„Și atunci, având în vedere alocarea de fonduri europene din actuala perioada de programare pentru toate cele trei spitale regionale de 150 milioane de euro contribuție UE și 150 de milioane de euro contribuția României, am decis etapizarea construcției acestor spitale, în sensul că din actuala perioada de programare să plătim documentația tehnică, tot pachetul de pregătire pentru toate cele trei spitale”, a adăugat oficialul guvernamental.

Rovana Plumb a spus că autoritățile nu exclud construcția de spitale regionale finanțate prin instrumentul parteneriatului public-privat, după ce a adoptat anul acesta legea PPP. „Să nu uităm că în programul de guvernare sunt prevăzute opt spitale regionale și un spital republican”, a amintit Plumb.

Încă 2,5 miliarde în două luni

Ea a dat mai multe detalii despre proiectele trimise spre finanțare Comisiei Europene.

„Am trimis 14 proiecte majore la Comisia Europeană, din care 13 sunt deja semnate, aprobate, iar unul este în momentul de față în evaluare”, a spus ministrul fondurilor europene.

„Din cele 14 proiecte majore transmise către Comisia Europeană, pe infrastructura de transport se remarcă un proiect major - de infrastructură feroviară, cale ferată Radna - Gura Sada - Simeria, cu 2 miliarde de euro, iar celălalt proiect major este cel mai mare proiect de infrastructură de apă și apă uzată din UE, de 499 de milioane de euro - gestionat de RAJA Constanța - și așteptăm aprobarea acestuia”, a explicat Rovana Plumb

Ministrul a mai spus că, până la finalul anului, Guvernul va transmite proiecte majore de infrastructură în valoare de 2,5 miliarde de euro.

Magistrala 6 de metrou

Dintre cele 14 proiecte, singurul încă neaprobat este proiectul magistralei de metrou M6 (1 Mai-Otopeni), care a fost transmis Comisiei Europene încă din decembrie 2017. De atunci, până în septembrie 2018, au fost o serie întreagă de proceduri de clarificare cu serviciile de specialitate ale Comisiei Europene, a explicat Rovana Plumb, „iar în septembrie 2018, am primit din partea Comisiei Europene scrisoarea de apobare a unei părți din linia de metrou M6, respectiv de la 1 Mai până la mall-ul Băneasa sau stația Tokyo, conform proiectului. Ministerul Transpoturilor va transmite până pe data de 12 noiembrie către Comisia Europeană calculul final al acestui tronson, în vederea obținerii finanțării”, a precizat ministrul.