Comisia Europeană a acceptat să acopere parte din fondurile necesare pentru magistrala de metrou care va lega Gara de Nord din București de aeroportul Otopeni, un proiect estimat la aproximativ 1,4 miliarde de euro.

Proiectul Magistralei 6 de metrou (1 Mai-Otopeni) va beneficia de finanțare nerambursabilă din Programul Operațional Infrastructură Mare, a anunțat joi Ministerul Transporturilor.

„În acest moment au loc negocieri privind valoarea maximă a fondurilor nerambursabile ce vor fi alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea finală depinde și de discuțiile dintre autoritățile române, Comisia Europeană și Agenția Internațională de Cooperare a Japoniei”, se arată într-un comunicat al ministerului.  

Potrivit sursei citate, obiectul cererii de finanțare este reprezentat de asigurarea unei conexiuni directe între București și Otopeni, respectiv între Gara de Nord București și Aeroportul Internațional Henri Coandă, prin construirea unei noi linii de metrou cu o lungime de 14,2 km și 12 stații de metrou.

Valoarea totală a proiectului este 1,39 miliarde de euro, iar cofinanțarea va fi asigurată dintr-un împrumut de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internațională, precum și din fonduri de la bugetul de stat.

Autoritățile au promis că vor finaliza metroul spre Otopeni până la Campionatul European de Fotbal din 2020, dar ministrul transporturilor a declarat recent că tronsonul, cel mai probabil, nu va fi gata. „Tren vom avea cu siguranță; metrou, foarte probabil nu”, a spus Lucian Șova. „Varianta aceasta cu linia ferată este posibil de terminat în timp util, dar la varianta metrou niciun inginer nu ar putea garanta că ar putea fi gata într-un an și jumătate lucrări de o asemenea complexitate”, a mai spus ministrul.

Asigurarea unei a doua variante de transport pentru suporteri, pe lângă cea rutieră, este o cerință a UEFA pentru ca România să poată găzdui meciuri din cadrul competiției europene, dar ideea metroului spre aeroport datează de aproape două decenii. Guvernul a contractat încă din 2010 creditul de la banca din Japonia în valoare de circa 320 de milioane de euro, însă nu a făcut prea multe demersuri pentru a-i utiliza.