PORTRETDin privat la conducerea Achizițiilor: "Mulți mi-au spus că nu înțeleg de ce am făcut acest pas"
Roxana Mînzatu este la 35 de ani noul președinte al Agenției Naționale a Achizițiilor Publice. EurActiv.ro: "Este o ascensiune atipică și destul de rapidă, a unui tânăr venind din mediul privat, din plan local. Cum ați ajuns aici și de ce?"
EurActiv.ro: Ați preluat un post dificil, la conducerea Agenției Naționale a Achizițiilor Publice, în vederea reformării întregului sistem. Este o ascensiune atipică și destul de rapidă, a unui tânăr venind din mediul privat, din plan local. Cum ați ajuns aici și de ce?
Roxana Mînzatu: Totul a început în martie, cu activitatea în Ministerul Fondurilor Europene, unde printre sarcini am primit și partea de achiziții publice, mai exact coordonarea grupului de lucru care s-a ocupat de elaborarea reformei. Am făcut această activitate cu conștiinciozitate, lucru care mă caracterizează și am încercat să mă implic, să fac ca procesul să avanseze, un proces dificil pentru că presupunea colaborarea între mai multe instituții. Ascensiunea, cu ghilimelele de rigoare, este probabil o consecință a faptului că m-am implicat enorm.
Am fost permanent „în priză” și cred că s-a dorit păstrarea acelui spirit și la nivel decizional, de conducere. Este adevărat, sunt extra-sistem și apariția mea aici este ceva inedit, tocmai fiind un domeniu atât de sensibil. Această agenție are rolul de agent al schimbării, are un rol dificil de coordonare a actorilor implicați. Nu știu câtă concurență am avut, fiind o misiune destul de grea.
Nu o văd ca pe o ascensiune, ci pe o trecere la un alt nivel de responsabilitate, îmi doresc să fiu între cei care pot să genereze o schimbare, să las ceva în urmă.
Și la MFE am dorit să produc o schimbare acolo a fost mai ușor fiindcă de meserie sunt „lucrător cu fonduri europene”, stăpâneam mai bine tot ce se întâmpla, a fost mai ușor să intru în rol.Mulți mi-au spus că nu înțeleg de ce am făcut acest pas, că este foarte complexă misiunea mea și că șansele de reușită nu sunt atât de mari. Pentru mine, orice serviciu public este la fel de important.
Atât doar că empatizam destul de mult cu beneficiarii, adică poate că nu aveam acea poziționare deasupra sistemului, eram tot timpul cu gândul la cum afectează beneficiarii fiece hârtie, fiece răspuns sau decizie pe care o emitem. Încerc aceeași abordare deschisă, transparentă și aici: apropierea de societatea civilă, de factorii inetersați, de autoritățile contractante, de celelalte instituții din sistem.
Sistemul public deformează modul cum ne raportăm la performanță și la rezultate
EurActiv.ro: Cum vedeți sistemul public, venind din mediul privat?
Roxana Mînzatu: Întotdeauna am făcut o combinație între mediul public și privat și cred că este un mix sănătos. Am avut mereu vocația serviciului public dar nu am rezistat prea mult, am revenit periodic în mediul privat. Am lucrat inițial în Ministerul Integrării Europene în perioada 2004-2006 pe postul de consilier de integrare și a fost o experiență excelentă. Și înainte, și după am fost în mediul de business, consultant pe proiecte cu fonduri europene. În 2009 am ocupat funcția de subprefect la Brașov; o experiență de scurtă durată - nu neapărat din dorința mea, dar am revenit în privat, în consultanță, lucrând pe proiecte POS DRU timp de 3-4 ani. Anul acesta, a treia experiență în public.
Cred că este un mix sănătos.
Cunosc oameni care au lucrat 30 de ani în administrația publică și sunt aproape de pensionare sau tineri care de la prima zi de muncă au lucra în public după 10 ani. Îi simt puțin deformați, sunt puțin rupți de realitate, prin modul în care se raportează la ce au de făcut, la sarcini, la rezultate, la implicarea lor.Aș limita durata funcționarilor publici la 5 sau 10 ani. Cred că te deformezi dacă stai prea mult într-o funcție publică.
Este numai părerea mea, a unui om care a avut tangențe și în zona publică și privată, știu că este puțin revoluționar să limitezi mandatul funcționarilor publici dar este spre binele lui și al sistemului. Până la urmă, și în administrația publică trebuie să obții performanță așa cum lucrezi pentru profit în zona privată.
EurActiv.ro: Există un nou pachet legislativ al achizițiilor publice, care acum pleacă în Parlament. Cum anume veți obține schimbarea în bine a sistemului?
Roxana Mînzatu: Este un sector unde cu atitudine transparentă din partea instituțiilor implicate, atât la nivel central cât și la nivelul autorităților contractante s-ar putea face multe progrese. În zona de achiziții schimbarea nu se va produce doar prin noua legislație, este vorba și despre atitudinea autorităților contractante, operatorilor economici. Vom avea ghiduri, documente standardizate, totuși aceste demersuri nu sunt suficiente. Să spunem că vom avea și mai multă încredere, dat fiind că ne vom așeza la aceeași masă: instituții de control de audit, de reglementare, pentru a avea o abordare unitară. Dar dincolo de toate acestea, este vorba și de corectitudine, de transparență, legalitate, de cum justificăm ceea ce cumpărăm din banii publici și cum asigurăm condiții egale pentru toți.
Cum rezolvă legislația actuală fraudele și conflictul de interese?
EurActiv.ro: Cele mai mari probleme în sistemul de achiziții, care au atras sancțiuni și din partea Comisiei Europene, chiar blocarea unor programe, se referă la fraude și conflict de interese. Cum rezolvă noua legislație aceste probleme?
Roxana Mînzatu: Conflictul de interese este direct vizat prin introducerea sistemului Prevent dezvoltat de către Agenția Națională de Integritate. Va fi introdus în SEAP un formular care va trebui completat de reprezentanții autorităților contractante și va informațiile vor fi interconectate cu toate bazele de date. Acesta va alerta imediat în privința oricărui potențial conflict de interese care poate apărea între operatori și Autoritățile contractante. Este principala măsură din zona de prevenire a fraudei. Legea este în Parlament.
Sistemul PREVENT este operațional în mediul de testare intern dar nu este integrat cu SEAP. Până nu avem legea aprobată în Parlament nici nu poate fi operațional.
Pe zona de control intern managerial vor fi introduse, de asemenea, proceduri pentru mai bună protejare față de factorii de decizie a celor care se ocupă de contractele de achiziție.
Carieră politică?
EurActiv.ro: Pe lângă pozițiile de conducere în instituții publice, urmăriți și o carieră în plan politic?
Roxana Mînzatu: Nu cred. Eu sunt absolventă de științe politice, sunt membră în PSD din anul 2000 dar nu am avut o activitate în plan politic foarte accentuată, nu îmi propun mai mult decât atât, nici măcar acest mandat nu a fost o țintă ci am obținut funcția printr-o evoluție să spunem organică, de la Ministerul Fondurilor Europene. Cu mare drag aș reveni în zona aceea, acolo este zona unde mă simt „acasă” și simt că aș putea contribui, dar a venit această provocare, am acceptat-o în ideea că am o contribuție care poate să facă bine sistemului.
EurActiv.ro: În situația în care ar apărea presiuni politice, intervenții de exemplu pentru anumite contracte, cum veți face față? Se poate întâmpla, știm cu toții acest lucru.
Roxana Mînzatu: Nu s-au întâmplat și cât voi fi aici tot ceea
ce voi face va fi legal și corect. Politica nu își are locul în activitatea
Agenției. O afirm și public, de îndată ce ar exista astfel de potențiale presiuni aș
face ceea tot ce este necesar pentru a le detensiona. Cred că toată
lumea înțelege cât este de sensibil acest domeniu, cât de mult am pierdut și
nimeni nu cred că își permite să gândească altfel despre această Agenție. Această vocație de a ocoli regulile a cauzat probleme mari și
în achiziții și în alte domenii. Respectăm regulile și lucrăm numai
legal, suntem într-o nouă paradigmă. Este adevărat, sunt om politic, dar acest lucru nu
se va întâmpla, o spun cu mâna pe inimă și mă uit în ochii oricui.
Roxana Mînzatu: Detalii despre noua legislație a achizițiilor publice, la solicitarea EurActiv.ro
- Prevederea privind posibilitatea ca subcontractorii ce dețin mai puțin de 5% din valoarea contractelor să nu fie declarați nu a fost păstrată în varianta finală a legislației.
- În procesul de avizare a fost eliminată. Forma care pleacă spre Parlament nu mai include această prevedere. Am avut și eu discuții pe acest subiect, logica pentru care a fost introdusă a fost aceea de flexibilizare a procesului de ofertare.
- „Sperăm să fie bine primită de părți măsura de plată directă a subcontractorilor. Am încercat să luăm din piață toate doleanțele, și ale operatorilor mari, cum își construiesc oferta, cât de detaliat trebuie să fie, și ale companiilor mici care au avut necazuri în a-și primi banii atunci când își fac treaba;
- „Se lucrează la norme, vor fi publicate în cursul lunii noiembrie. Lucrăm la acestea zi de zi, le vom pune în dezbatere. Am considerat că este bine să existe paralelism între dezbaterile din Parlament pe legile de bază și elaborarea și consultarea pe norme”
-
”Voi face tot ce pot ca normele să rămână în dezbatere cât mai mult. Dar avem totuși și un calendar de respectat. Vom anunța și pe email când sunt puse în dezbatere. Vor urma, treptat, ghidurile - care completează cu documente standardizate, recomandări.
-
Legile au stat în dezbatere o lună și jumătate, le-am consolidat, au intrat în procesul de avizare (la 8-9 ministere), acum pleacă la Parlament.
-
Publicăm toate versiunile legilor, pentru a se vedea evoluția în tim și contribuțiile pe fiecare lege. La fel va fi și pe norme de aplicare, vrem să avem un dialog, să păstrăm un echilibru: fără chestiuni prea detaliate, dar să acoperim acele spețe unde au fost constatate probleme în trecut.
-
Au fost publicate și propunerile venite din piață și ce anume a fost preluat din ele. În cazul multor propuneri nepreluate, am spus că vor fi tratate în legislația secundară. Avem aceste tabele puse pe site.
-
Partea de controale, de audit după semnarea contractelor am încercat să o grupăm la Autoritatea de Audit - Curtea de Conturi astfel încât să nu mai fie mai multe instituții care fac controale. Astfel, ANAP să aibă rol de reglementare, de elaborare de politici, de monitorizare dar mai puțin de control.
-
Avem un protocol de colaborare cu toate instituțiile, pentru a avea o abordare unitară, nu este încă funcțional, se lucrează de luni de zile. Este greu să ne punem de acord cum vom avea o abordare unitară în aplicarea legii. Toți trebuie să avem aceeași interpretare, pentru a da încredere că sistemul este profesional.
-
Prețul cel mai scăzut – nu se va mai putea folosi pe servicii intelectuale ; proiectare, consultanță, în rest vom veni cu Ghiduri și documente de îndrumare pentru cum poate fi estimată valoarea și modul de contractare inclusiv instrucțiuni de utilizare; recomandări pentru criterii de calitate și altele pentru că avem și ținte de atins.
Profil profesional
- Septembrie 2015- prezent: Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Președinte
- Martie – Septembrie 2015: Ministerul Fondurilor Europene, Secretar de stat
- Decembrie 2014-martie 2015: Technical Training, Formare profesională categorii vulnerabile, implementare FSE/POSDRU: Consultant programe
- 2011-2014: Fundația Școala Română de Afaceri a Camerelor de Comerț și Industrie - Filiala Brașov. Inițiere în antreprenoriat, management de proiect, implementare FSE/POSDRU; Director executiv
- 2013: Agenția Metropolitană Brașov; Transferul afacerilor: Expert tehnic proiect
- 2009-2011 Eurokorona; Consultanță și formare accesare fonduri nerambursabile U.E., planificare strategică în APL, dezvoltare locală: Director/Formator
- 2010 Primaria comunei Prejmer, județul Brașov; Elaborarea planului de Dezvoltare Locală pentru Grupul de Acțiune Locală - Curbura Carpaților cu finanțare FEADR/PNDR Axa Leader: Expert proiect, Președintele Asociației Grupul de Acțiune Locală Curbura Carpaților
- 2010 Versus Project: Formarea reprezentanților administrației publice locale în dezvoltare locală și planificare strategică: Formator
- 2009 Instituția Prefectului Județul Brașov: Subprefect
- 2008-2009 Patronatul Serviciilor Publice din Romania: Lector fonduri nerambursabile
- 2008-2009 Standard Management Brașov: Consultanță accesare fonduri nerambursabile U.E. planificare strategică în APL, dezvoltare locală; Director
- 2006-2008 Project Europa Regional București - Consultanță accesare fonduri nerambursabile U.E. planificare strategică în APL, dezvoltare locală: Manager de proiect
- 2004-2006 Ministerul Integrării Europene: Consilier de integrare
- *Activitate în administrația publică: 2004 – 2008 - Consilier judetean (ales local) – Consiliul județean Brașov; 2011 – 2012 – Consilier judetean (ales local) – Consiliul județean Brașov
- CV-ul integral poate fi consultat aici
Pachetul legislativ privind achizițiile publice
Informații recente: vineri, 6 noiembrie ANAP a publicat o sinteză privind principalele noutăți aduse de legislația recent aprobată în Guvern.
EurActiv a scris în două articole detaliate principalele probleme sesizate în faza de consultări a legilor din pachet (vezi mai jos linkuri);
Pachetul legislativ a fost aprobat de Guvern și intră, începând cu săptămâna viitoare, în dezbaterea Parlamentului. Sinteza legilor poate fi consultată în documentul publicat de ANAP vineri, aici.
de SINTEJUDEANU VALERIU 12 Nov 2015 19:13