Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) avertizează asupra faptului că ieșirea Marii Britanii din UE fără un acord ar produce efecte negative în sectorul transportului rutier.

"UNTRR este profund îngrijorată de efectele unui Brexit fără un acord cu UE, efecte care se vor răsfrânge asupra transportului rutier de mărfuri și de persoane către și dinspre Marea Britanie. Planurile de urgență ale Comisiei Europene și ale guvernului britanic nu vor putea răspunde nevoilor operaționale actuale ale companiilor de transport rutier comercial și ale clienților acestora", precizează uniunea printr-un comunicat de presă.

De asemenea, UNTR spune că ieșirea Marii Britanii din UE fără un acord este aproape realitate, iar consecințele economice vor fi extrem de grave pentru societate și mediul de afaceri.

"Un Brexit fără un acord cu UE nu ar fi trebuit să fie o opțiune, dar, în momentul de față, este aproape realitate. Cu doar două luni până la ieșirea Marii Britanii din UE, lipsa clarității reprezintă cea mai mare provocare. Se prevede un viitor cu consecințe economice extrem de grave pentru societate și mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificările privind vama și accesul pe piață pentru milioane de operațiuni de transport rutier care efectuează, în mod regulat, curse din și spre Marea Britanie", mai arată sursa citată.

Astfel, transportatorii cred că Marea Britanie va fi o țară terță în relația cu UE, ceea ce presupune faptul că mărfurile vor fi supuse supravegherii și controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdicții sau restricții pentru anumite bunuri, îndeplinirea formalităților vamale, iar autorizațiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile în UE. 

Totodată, comerțul și furnizarea de mărfuri vor suferi, iar costurile vor crește cu cel puțin 10%. Într-o zi obișnuită, până la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. În ciuda tuturor planurilor de urgență, operatorii de transport rutier, clienții și guvernele lor nu sunt pregătiți pentru un scenariu fără acord până la 30 martie 2019.

"Fără un acord, companiile de transport rutier își vor reduce drepturile de exploatare a pieței în mod serios și acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizării mărfurilor. Un număr din ce în ce mai mare de companii din UE au în vedere suspendarea operațiunilor în zilele următoare termenului limită Brexit", mai spune UNTRR.