Fost ministru al Educației, senatorul PSD Liviu Pop îi ia apărarea șefului său pe linie de partid și neagă faptul că mai multe modificări controversate la Codul Penal l-ar ajuta pe Liviu Dragnea. Realitatea este, însă, alta.

 

„Nu există nicio prevedere din Codul penal care să-i servească președintelui Liviu Dragnea și i-am rugat pe toți cei care contestă în mediul public să ia tot ce este public din dosarul domnului președinte Liviu Dragnea, să ne spună care este acel articol din Codul penal care îi creează un avantaj domnului președinte Liviu Dragnea. S-a spus că nu există prag. Comisia de la Veneția spune că trebuie un prag mare. Pragul introdus de comisie este de 1.900 de lei, salariul minim pe economie. Deci este o minciună crasă făcută de către un partid politic parlamentar. Abuzul în serviciu a fost clar preluat de la ceea ce ne-a propus Consiliul Superior al Magistraturii. (...) Modificarea propusă este una echilibrată și aduce precizie necesară, astfel încât legea să fie clară și predictibilă. Comisia de la Veneția a cerut lucrul acesta și inclusiv Curtea Constituțională”, a declarat Liviu Pop miercuri la RFI.

Explicație pentru senatorul PSD Liviu Pop:

Noua definiție adoptată de PSD-ALDE pentru abuzul în serviciu este următoarea:

"Fapta funcționarului public, aflat în exercițiul atribuțiilor de serviciu reglementate expres, prin legi, ordonanțe de guvern sau ordonanțe de urgență, care refuză să îndeplinească un act sau îl îndeplinește prin încălcarea atribuțiilor astfel reglementate, a unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanță de guvern sau ordonanță de urgență, în scopul de a obține pentru sine, soț, rudă sau afin până la gradul II inclusiv, un folos material patrimonial și prin aceasta cauzează o pagubă certă și efectivă mai mare decât echivalentul unui salariu minim pe economie sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime nepatrimoniale ale unei persoane fizice sau juridice se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani sau amendă".

Liviu Dragnea este condamnat în primă instanță pentru instigare la abuz în serviciu la 3 ani și jumătate de închisoare cu executare.

În baza noii definiții, președintele PSD va fi achitat pe motiv că se va aplica legea mai favorabilă inculpatului, iar conform noii definiții, fapta nu este prevăzută de legea penală.

Concret, faptele lui Liviu Dragnea nu mai îndeplinesc condiția prevăzută în noul articol ce definește infracțiunea în ceea ce privește folosul obținut pentru sine, soț rudă sau afini până la gradul II (vezi subliniat în definiție).

Faptele de care este acuzat Dragnea au adus un pontențial folos partidului pe care îl conduce (prin munca prestată de angajatele fictiv la Protecția Copilului, dar care, în realitate, lucrau la sediul PSD, pentru partid). Iar alte entități, terți, nu suntcuprinse în noua definiție a abuzului în serviciu.

În plus, au fost diminuate și limitele de pedeapsă pentru infracțiune (7 în modificare, față de 7 în prezent), dar și modificări la termenele de prescripție, ceea ce ar putea conduce la o achitare pentru liderul PSD și prin prisma faptului că faptele s-au prescris.

O altă afirmație a senatorului liviu Marian Pop este că definiția pentur abuzul în serviciu a fost preluată de la Consiliul Superior al Magistraturii.

Informația este eronată, deoarece definiția a venit de la Ministerul Justiției, condus de Tudorel Toader, și a fost ușor modificată de parlamentarul PSD Eugen Nicolicea, fiind trecut în raportul comisiei „Iordache” drept amendament PSD.

O a treia afirmație a senatorului PSD Liviu Pop este aceea că aceste modificări au fost cerute de Comisia de la Veneția și de Curtea Constituțională.

Trebuie precizat că membrii Comisiei de la Veneția nu s-au pronunțat nicio clipă pe marginea articolului din Codul Penal, ci doar a cerut o departajare în cazul miniștrilor a răspunderii penale față de răspunderea politică.

În plus, Curtea Constituțională a cerut doar modificarea sintagmei „în mod defectuos”, ce apărea în definiția infracțiunii, cu sintagma „cu încălcarea legii, a ordonanțelor sau  ordonanțelor de urgență”.