La nivel global, grupa de vârstă 25-35 de ani este cea mai dinamică din perspectiva înființării de afaceri proprii.

România este pe primul loc din Uniunea Europeană din punct de vedere al intenției de a demara o afacere, potrivit unui raportului global al antreprenoriatului.

În România  intenția de antreprenoriat este de 31%, de trei ori mai mult decât media în UE. Studiul realizat de Global Entrepreneurship Monitor, o instituție specializată în cercetare la nivel global, arată că în țările sărace intenția de antreprenoriat este mai mare decât în cele puternic dezvoltate. Astfel, România se apropie din acest punct de vedere de țări din Africa, cu peste 30% intenție de antreprenoriat.

Raportul asupra antreprenoriatului la nivel global, pentru anul 2014, arată că grupa de vârstă 25-35 de ani este cea mai dinamică din perspectiva înființării de afaceri proprii Global Entrepreneurship Monitor

Proporția cea mai mare a tinerilor cu apetit pentru afaceri, între toate grupele de vârstă, este întâlnită în Africa (peste 30%) pe când în Uniunea Europeană proporția acestora este de puțin peste 10%.

Dinamica acestei categorii demografice în privința înființării de afaceri proprii a fost confirmată de cel mai recent studiu publicat în anul 2015, dedicat antreprenoriatului în rândul tinerilor.

Potrivit noului studiu, tinerii doritori să-și lanseze propria afacere sunt de 1,6 ori mai mulți decât persoanele care au peste 34 de ani. Problema este însă că afacerile create de tineret generează un număr mai redus de locuri de munca și supraviețuiesc mai puțin.

O problema exacerbată ca urmare a crizei financiare și a incetinirii activității economice. Încurajarea tinerilor să lanseze afaceri rentabile este văzută ca o strategie de dezvoltare necesară pentru integrarea lor pe piața forței de muncă” - afirmă Mike Herrington, directorul executiv al Global Entrepreneurship Monitor (GEM), cu ocazia lansarii raportului Future Potential – a GEM perspective on youth entrepreneurship 2015.

Pe de altă parte, datele strânse pentru realizarea raportului arată că principala motivație pentru deschiderea unei afaceri este, totuși, o oportunitate identificată mai degrabă decât o necesitate. 

 Principala metodă de finanțare, în general, pentru țările analizate, este constituită din economiile proprii, urmate de economiile din familie iar finanțarea bancară sau de la alte instituții financiare este abia pe locul 3.

Thomas Schøtt, principalul autor al raportului, transmite că mesajul central este necesitatea găsirii mijloacelor prin care afacerile create de tineri sa devină durabile, a identificarii și sprijinirii celor cu un potențial important și creatoare de locuri de muncă.

Cine a realizat studiul

Global Entrepreneurship Monitor este o organizație cu peste 16 ani de experiență în cercetare și studii, realizând peste 200.000 de interviuri anual în peste 100 de țări.