O serie de amendamente menite să elimine ambiguitățile din lege au fost respinse la votul din Parlamentul European. Furnizorii au libertatea de a da prioritate anumitor tipuri de trafic și unele servicii vor fi clar avantajate în raport cu altele.

Deși reglementările au scopul declarat de a asigura un interent liber și accesibil pentru toți, în forma actuală acestea ar putea face loc unor abuzuri, explică wired.co.uk.

De exemplu, unele companii ar putea plăti pentru un tratament preferențial din partea furnizorilor de internet pentru a crește, a scădea sau a redirecționa traficul pe baza unor speculații sau solicitări, 

Potrivit organizațiilor din mediul de afaceri care au desfășurat campanii împotriva amenințărilor la neutralitatea internetului, în Statele Unite, reglementările pot cauza probleme. 

„Sunt mai multe puncte vulnerabile în textul actual care, dacă nu se vor rezolva, vor avea drept efect limitarea neutralității”, a trasmis Fundația Frontiera Electronică (EFF), citată de wired.co.uk.

Potrivit acestei organizații, textul actual ar permite providerilor de internet să:

- discrimineze anumite tipuri de trafic în favoarea altora
- permită companiilor să plătească pentru un tratament preferențial
- aibă posibilitatea de a prioritiza anumite categorii de trafic, după cum doresc, și altele. 

Toate acestea ar putea face ca navigarea pe internet în UE să fie mai scumpă și mai complicată. Diferiți furnizori vor avea servicii și comportamente diferite. 

Crearea așa numitei „benzi de viteză”, unde companiile vor plăti o taxă premium pentru a ajunge mai rapid la consumatori, va creea de fapt un internet cu două viteze. 

Companiile, organizațiile caritabile și universitățile, spre exemplu, care nu ăși vor permite să plătească vor fi în dezavantaj. 

Plata pentru un management preferențial de trafic ar putea de asemenea să afecteze inovarea, mai arată agenția de știri. 

Alți analiști din domeniu, citați de Deutsche Welle, spun că sunt dezamăgiți de păstrarea unor prevederi ambigue. Estelle Masse, analist la organizația pentru drepturi de proprietate în domeniul digital Access Now, citată de Dutsche Welle: „Prin faptul că nu au susținut amendamentele necesare pentru a conferi claritate textului, Parlamentul a lăsat la latitudinea curților de justiție și autorităților naționale să stabilească semnificația exactă a unor prevederi”

Textul rămâne vag în privința așa numitelor „benzi de viteză” și scheme de trafic cu evaluare zero. 


Ce spune Parlamentul European 

Într-un text publicat înaintea votului care are loc astăzi, Parlamentul explică: 

„Proiectul de regulament prevede că, pe lângă internetul „deschis”, servicii specializate (schema plata-pentru-prioritate) vor fi oferite atât utilizatorilor finali, cât și companiilor care doresc să plătească mai mult pentru a obține prioritate în traficul online”

Cu toate acestea, proiectul de regulament garantează că aceste servicii, plata-pentru-prioritate, nu vor fi oferite dacă va fi restricționată banda și viteza internetului pentru utilizatorii zilnici și site-uri. Cazuri precum: prevenirea atacurilor teroriste, date medicale importante, chirurgie de la distanță vor avea prioritate în traficul online.

Evaluarea zero:

„Evaluarea zero este o practică utilizată de unii furnizori de acces internet, în special de către operatorii de telefonie mobilă: nu măsoară volumul de date al anumitor aplicații sau servicii atunci când se calculează utilizarea datelor de către clienții lor.

Acest lucru înseamnă că acele aplicații și servicii sunt oferite gratis clienților, în detrimentul tuturor altor site-uri sau servicii.”

Parlamentul intenționează să permită autorităților naționale de reglementare, care vor observa implementarea proiectului de regulament, să decidă dacă evaluarea zero va fi aplicată sau nu în țara lor.

Pașii următori

Proiectul de regulament va intra imediat în vigoare în toate statele membre.

Nu mai târziu de șase luni de la adoptarea acestuia, OAREC (Organismul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Comunicațiilor Electronice) va stabili ghidul general pentru punerea în aplicare a obligațiilor autorităților naționale de reglementare în supravegherea implementării legii.