Publicație britanică: Finanțarea de peste șase miliarde euro pentru tineri - un eșec?
Peste 1/5 dintre tinerii din Uniunea Europeană nu au un loc de muncă, deși nu sunt prinși nici în sistemul de educație, cu toate că Programul "Garanția pentru tineri" a fost lansat acum doi ani, cu un buget de 6,4 miliarde euro, la nivel european.
Publicația "International Business Times" din Marea Britanie ridică semne de întrebare asupra programului european "Garanța pentru tineret". Potrivit acesteia, o serie de probleme au apărut: se implementează prea încet, programul este sub-finanțat și eșuează în îndeplinirea promisiunii de a oferi fiecărui tânăr șomer o ofertă de calitate pe piața muncii sau în zona de educație.
- Katy Jones, expert în ocuparea în rândul tinerilor și cercetător academic la Universitatea Salford, Manchester, din Marea Britanie, a declarat pentru International Business Times că, în timp ce întârzierile sunt inevitabile în cazul programelor complexe, UE trebuie să conștientizeze urgența problemei la nivel individual, dar și la nivelul economiei, per ansamblu.
- Mai mult de o treime din tinerii șomeri sub 25 de ani sunt șomeri pe termen lung, adică nu au avut un loc de muncă de mai bine de un an.
- Marta Makhoul, funcționar la Organizația Internațională a Muncii a Națiunilor Unite (OIM) a declarat că, de fapt, aceasta e problema majoră.
Efectele amenințătoare ale șomajului în rândul tinerilor sunt bine argumentate. Cei care nu lucrează din primii ani obțin de regulă salarii mai mici, au pensii mai mici, au probleme de sănătate și este mai probabil să comită infracțiuni sau să dezvolte comportament antisocial. La scară mai mare, potențialul de creștere al economiei este mai redus și standardul de viață este afectat la nivelul întregii societăți.„Este foarte, foarte periculos că aceștia nu au realizat tranziția de la școală către piața muncii. Vor exista consecințe pe întreaga viață pentru acești tineri. În final, va conduce la excluderea lor socială. Este provocarea majoră cu care ne confruntăm și nu suntem siguri că programul "Garanția pentru tineri" poate să rezolve problema”.
Miniștrii de finanțe, indirect vizați în prtezent, ar trebui să rețină un lucru: acești oameni vor costa mai mult pe viitor și vor contribui mai puțin la sistemul public.
Un proiect european cu probleme
Poate că redresarea economică se reîntoarce în UE după mai muți ani de recesiune și stagnare. Dar multe state membre, în special în zona euro, continuă să sufere din cauza unei crize nerezolvate care a afectat puternic zona euro. Țările din sudul UE sunt cele mai afectate.
Este adevărat, cifrele sunt mai mici decât în 2013, dar rămân totuși extrem de îngrijorătoare.În Grecia, puternic lovită, 49.7% dintre tineri sunt șțomeri, potrivit datelor Eurostat din mai 2015. În Spania, 49.3%. Croația, 43.6%. Italia, 41.5%. Cipru, 34.4%. Portugalia, 33.3%. Media pentru cele 28 de state membre este 20.6% – mai mult de o cincime dintre tinerii europeni apți de muncă. Media este și mai alarmantă în zona euro: 22.5%.
Schema Garanția pentru tineret este simplă, în esență: un angajament că, în mai puțin de 4 luni de la intrarea în șomaj sau părăsirea sistemului de învățământ, fiecare va primi o ofertă concretă pentru un job, un stagiu de ucenicie sau un program de training.
Programul este în vigoare din 2013 însă statele membre sunt libere să îl implementeze după reguli naționale. Unele dintre acestea au îmbrățișat succesul programelor similare de garanții din zona nordică din anii 80 și 90 care au fost o sursă de inspirație la nivel european. În Finlanda, o astfel de schemă de garanții este funcțională din 1996.
O evaluare a Eurofound arată că în 2011 83,5% dintre tinerii în căutarea unui job au primit o ofertă de calitate în mai puțin de 3 luni după ce s-au înregistrat ca șomeri, arată pagina oficială a programului. „Schema finlandeză a condus la conturarea mai rfapiudă de planuri personalizate pentru tineri, cu efect final în reducerea șomajului”. Și totuși, Finlanda are o rată a șomajului de 22,8%, peste media europeană.
Într-un raport din luna mai 2015, auditorii europeni au ridicat o serie de motive de îngrijorare. Aceștia au spus că Garanția pentru tineri riscă să fie subfinanțată.
Francois Hollande, președintele Franței, a declarat în 2013, cu ocazia lansării programului, că ar fi necesare 21 miliarde de euro la nivelul UE pentru a fi implementat. Finanțarea din bugetul UE este la nivelul a 6 miliarde. Statele membre trebuie să completeze necesarul de finanțare din fonduri proprii.
Analiza Organizației Internaționale a Muncii arată că 60% dintre statele membre au bugetat mai puțin decât a fost recomandat, lăsând o „gaură” de finanțare de 7,3 miliarde euro.
Prea devreme pentru concluzii?
Din cauza complexității programului și a ritmului diferit de implementare în statele membre, schemele au început să fie aplicate târziu, cu numai câteva luni în urmă, deși programul există din 2013. Comisia a publicat un raport la finalul lui 2014 care include infromații despre măsurile adoptate de statele membre, între care și cele 27 de centre de consiliere și informare realizate în România - citează publicația britanică.
Experții OIM totuși declară că, dat fiind că proiectele au început de curând, este prea devreme pentru a analiza efectul acestora.
- Detalii despre programul "Garanția pentru tineret"
Ce se întâmplă, de fapt, în România
În România erau, la sfârșitul lunii iulie 2015, peste 75.000 de șomeri înregistrați cu vârsta sub 25 de ani. Totuși, autoritățile estimează că numărul celor din categoria NEET (Not in employment, education or training) este de circa 140.000.
De altfel, rata șomajului în rândul tinerilor, în România, potrivit Eurostat, este de peste 23% (vezi ultimele date Eurostat disponibile aici)
Potrivit informațiilor furnizate pentru EurActiv.ro de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin derularea Planului de Implementare a Garanției pentru Tineret 2014-2015, în anul 2015, respectiv până la 30 iunie 2015, pentru tinerii cu vârsta până în 25 de ani au fost aplicate următoarele măsuri de stimulare a ocupării acestora:
Crearea unor parteneriate între CNDIPT, inspectoratele școlare, școli și AJOFM-uri în vederea promovării prin campanii a măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă sau a participării tinerilor la formare profesională, educație. |
- 1.127 acțiuni în anul 2014; - 1.084 acțiuni în școli cu scopul orientării profesionale în cariera a elevilor din anii terminali până la 30 iunie 2015. |
Legea 279/2005 republicată privind ucenicia la locul de muncă |
-141 contracte in anul 2014 -29 de contracte de ucenicie în perioada ianuarie-iunie 2015 |
Legea nr. 335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenții de învățământ superior |
-40 tineri beneficiari de stagii in anul 2014; -22 tineri beneficiari de stagii în primele șase luni din anul 2015. |
Consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau inițierea unei afaceri, în scopul creșterii gradului de ocupare prin înființarea propriei afaceri |
-203 tineri beneficiari in 2014. -39 tineri beneficiari in perioada ianuarie –iunie 2015. |
Consiliere și orientare profesională |
-146.186 tineri beneficiari de servicii de informare si consiliere in 2014. Și-au găsit loc de muncă în primele 4 luni de la accesarea măsurii |
Evaluarea și recunoașterea competențelor profesionale obținute în sistem non-formal și informal |
-în anul 2014 au beneficiat de servicii gratuite de evaluarea competențelor 29 tineri; |
Formare profesională |
- în anul 2014 au beneficat de cursuri de formare profesională un numpr de 12.675 tineri. Au fost ocupați în primele 4 luni de la absolvire, 1170 tineri. |
Acordarea de prime de mobilitate inclusiv șomerilor de lungă durată (prime de încadrare și prime de instalare) |
-în anul 2014 au fost încadrați 28 de tineri (prima de încadrare)și 45 de tineri (prima de instalare). |
Subvenții acordate angajatorilor pentru încadrarea tinerilor |
-în anul 2014 numărul tinerilor angajați prin acordarea de subvenții a fost de 5.357 tineri. Un număr de 4.439 de angajatori au beneficiat de această măsură. |
Acordarea de acompaniament personalizat tinerilor cu risc de marginalizare socială prin încheierea de contracte de solidaritate și oferirea de servicii specifice, inclusiv prin acordarea de subvenții angajatorilor de inserție care încadrează persoane din această categorie. |
-în anul 2014 au fost încadrați 420 tineri cu risc de marginalizare socială, 268 angajatori de inserție fiind beneficiari de subvenție; |
Ce se întâmplă cu fondurile alocate de Comisia Europeană
României îi revin pentru perioada 2014-2015 circa 106 milioane euro, prin Inițiativa de Ocupare în rândul Tinerilor (parte a Garanției pentru Tineret). Guvernul României a dublat această sumă cu fonduri alocate prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, așadar liniile de finanțare sunt incluse în acest program, mai exact Axele 1 și 2.
În prezent, Ghidurile pentru solicitanți sunt în consultare publică și o serie de detalii nu sunt deocamdată clarificate la nivel de sistem, pentru a putea lansa efectiv liniile de finanțare.
Comentarii