95% dintre școlile din mediul rural sunt conectate la internet, conexiunea este însă folosită în mare măsură în scopuri administrative. Laboratorul de informatică este conectat la internet în 50% dintre școli.

• În toate școlile din mediul rural există computer, în doar 75% din școli echipamentele sunt funcționale. În toate școlile din mediul rural există computer, în doar 75% din școli echipamentele sunt funcționate. 

• 90% dintre școlile din mediul rural au un laborator IT, însă doar jumătate dintre laboratoare sunt conectate la internet.

• Studiul arată că 63% dintre profesori au o atitudine deschisă în ceea ce privește utilizarea noilor tehnologii la clasă, deși experiența lor didactică în utilizarea materialelor educative digitale este foarte redusă, în principal din cauza lipsei de material digital corespunzător (cum ar fi softuri educaționale sau manuale digitale).

• În ceea ce-i privește pe elevi, majoritatea sunt deschiși către noile tehnologii și mulți dintre ei realizeză deja activitățile școlare pe calculatorul de acasă sau de la școală.

 Aceste date au fost evidențiate de un studiu realizat de Fundația Orange, primul studiu făcut public, despre nevoile de educație digitială la sate, realizat la comanda Fundației Orange de compania de studii de piață GfK. Date esențiale din studiu

Studiul a fost prezentat într-o conferință de presă organizată, joi, 25 februarie 2016, eveniment la care a fost lansat proiectul educațional Digitaliada.

"Învățământul tradițional uniformizează, ne plângem că elevii învață pe dinafară anumite teorii, pe care apoi trebuie să le reproducă pentru a trece examenele. Digitalizarea în educație înseamnă creativitate, nu înseamnă uniformizare, înseamnă a-l atrage pe copil să învețe să iubească disciplina, să învețe să lucreze în echipă, să învețe să comunice. Educația digitală înseamnă și o inserție digitală în viitor, un bagaj solid pentru elevi, care vor reuși lesne și firesc să se integreze în societatea viitorului, să devină buni comunicatori, să învețe să lucreze în echipă. Profesorii vor putea să comunice mai bine cu elevii, este vorba de un proces cu dublu sens, și elevul învață, și profesorul învață. E implicat și părintele.", a spus Dana Deac, președinte al Consiliulului Director al Fundației Orange România.

Proiectul Digitaliada, care urmează să fie lansat, presupune derularea în anul școlar 2016 - 2017 a unui proiect-pilot de educație digitală pentru cliclul gimnazial.Proiectul se va derula în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS).

Tania-Mihaela Irimia, din partea MENCS, a declarat că dezvoltarea competențelor digitale reprezintă una dintre cele opt priorități-cheie în educație, în acord cu politicile europene.

Proiectul Digitaliada are trei componente, care vor fi lansate, cronologic, după cum urmează:

- o primă componentă, un concurs național, Digitaliada, care îi va încuraja pe totți profesorii din școlile românești să creeze și să utilizeze conținut digital, prin intermediul platformei dedicate care urmează să fie lansată în cadrul proiectului Digitialiada.

- a doua componentă, platforma digitaliada.ro, va îngloba materiale educaționale din resurse deschise, astfel încât platforma să se constituie într-un hub, pentru comunitatea de profesori, dar și elevi și părinți, pentru a aduna într-un singur loc resurse educaționale deschise, precum și pentru schimb de experiență în utilizarea conținutului digital.

- o a treia componentă, extrem de importantă în filosofia Digitalia, 10 școli din mediul rural vor fi dotate cu echipamente și va fi asigurat training pentru profesori pentru utilizarea conținutului digital pentru diciplinele matematică și tehnologia informației și comunicațiilor (pe echipamentele donate vor rula materiale digitale educative de tipul învățare prin joc pentru clasele V-VIII); o a treia component

Proiectul Fundației Orange va fi implementat de patru organizații: Asociația Actori Europeni, Societatea Online, Fundația Noi Orizonturi și Cartea Daliei. Proiectul a fost conceput pe baza rezultatelor studiului de identificare a nevoilor pentru educație digitală în mediul rural, studiu comandat de Fundația Orange și realizat de GfK, în perioada iulie-septembrie 2015.

"Nu există o interacțiune între profesor și elev în utilizarea tehnologiilor. Profesorii și elevii sunt deschiși către utilizarea tehnologiilor. Am observat corelație între gradul de proactivitate al profesorului și interesul elevilor. Profesorii mai au nevoie de instruite în aria digitală și mai au nevoie de sprijin în acest sens.", a spus Violeta Tătaru, din partea companiei GfK.

Strategia noastră include trei componente: echipăm cu tehnologie digitală, asigurăm mediere pentru a sprijini deprinderea utilizării tehnologiilor și asigurăm acces la resurse educaționale deschise. [...] Suntem bucuroși că Fundația Orange România a decis să fie trend-setter în educația digitală din România pentru copiii dezavantajați și comunitățile rurale. Susținem cu entuziasm noul proiect Digitaliada și îi dorim Fundației Orange România mult sucess cu această inițiativă foarte inovativă și ambișioasă", a spus Brigitte Audy, secretar general al Fundației Corporative a Grupului Orange.

"Este un proiect complex, un proiect-pilot, care include trei componente:

- în septembrie, vom dota 10 școli din mediul rural, cărora le vom oferi și conținut digital, materiale didactice prin joc. Nu vrem să înlocuim predarea normală din orele de matematică, dar la finalul orei, să folosească interactiv jocuri matematice.
- o a doua componentă extrem de importantă, vom avea un concurs național pentru toate școlile din România, dorim să îi încurajăm pe profesorii din toate școlile din românia să își creeze propriu conținut digital.
- a treia componentă, platforma online digitaliada va deveni un hub, un integrator al tuturor materialelor didactice digitale.", a explicat Simona Penescu, managerul proiectului din partea Fundației Orange.

Dorim să creăm modele de bună practică, pe care le putem extinde mai târziu la nivel național. 

 În rândul profesorilor din școlile cu un grad de tehnologizare mediu sau scăzut, interesul este mai scăzut, mai arată studiul GfK, realizat la comanda Fundației Orange.

Trei din cinci elevi folosesc internetul, 80% dintre elevi au acces la internet în gospodărie. Divertismentul ocupă primul loc în utilizarea internetului de către copii, iar activitățile educative prin intermediul computerului reprezintă un scop secundar.