Pe cei aproape 70 de km din autostrada A10 Sebeș-Turda sunt zone în care lucrările bat pasul pe loc, noduri încă fără proiecte tehnice aprobate sau puncte critice nerezolvate încă de către autorități, arată o nouă filmare aeriană.

Punctele critice nerezolvate pe Lotul 4 pun in pericol finalizarea pana la finalul acestui an, in timp ce Lotul 2 pare din ce in ce mai greu de terminat pana la finalul anului 2018. 


Filmarea din avion incepe cu Lotul 4, din zona nodului rutier de la Turda cu A3 si DN1. acolo unde o situatie nerezolvata cu o plantatie de paulownia impiedica finalizarea unei bretele de legatura. Zona lacului Stejaris apare la minutul 2:12. Lotul 3 incepe de la minutul 5:17 si se termina la 9:21. Lotul 2 se termina la 17:00, iar filmarea continua cu Lotul 1. 

"Pe lotul 4 stadiul lucrarilor a avansat vizibil de la ultima filmare, insa punctele critice - lacul Stejaris, plantatia de Paulownia din nodul Turda, stalpii de curent de pe aliniament - sunt inca nerezolvate. Daca in perioada imediat urmatoare aceste probleme nu se vor solutiona astfel incat constructorul sa inceapa lucrarile aferente, deschiderea circulatiei pe cei 16 km la final de 2017 va fi practic imposibila", avertizeaza Asociatia Pro Infrastructura (API).

"Pe lotul 3, sansele pentru finalizarea lucrarilor si implicit deschiderea circulatiei pe 8 din cei aproximativ 12 km intre nodurile rutiere Decea si Aiud pana la finalul acestui an sunt mai mult decat promitatoare", sustine API.

Pro Infrastructura: Pe lotul 2 lucrarile bat pasul pe loc. Finalizarea pana la sfarsit de 2018, tot mai greu de atins

Pe Lotul 2, insa, lucrurile nu par a se misca, in ciuda vremii favorabile "avansul este insesizabil fata de filmarea precedenta. Chiar daca este cel mai lung lot dintre cele 4, avansul in ceea ce priveste lucrarile de terasamente bate pasul pe loc. In acest ritm, finalizarea acestui lot pana la finalul anului 2018 este tot mai greu de atins", noteaza Pro Infrastructura.

"Pe primul lot, autostrada prinde contur in multe puncte de pe traseu. Avansul lucrarilor este promitator, dar din pacate, zona autorizata si pe care se lucreaza in prezent nu va putea fi deschisa traficului fara autorizarea capetelor acestui lot, nodurile Alba Iulia Nord si Sebes", potrivit API. Despre situatia nodului de la Sebes, aici

"Facem un apel la conducerea Ministerului Transporturilor si a CNAIR pentru rezolvarea cu celeritate a problemelor enumerate mai sus, astfel incat termenele de finalizare asumate de dansii sa poata fi respectate", mai scrie Pro Infrastructura. 

A10 Sebes - Turda

Lungime totala: ~70 km

Valoare totala: ~445 milioane euro (co-finantare europeana)

Lotul 1 - 17 km - de la intrarea pe autostrada de la Sebes pana la Paraul Iovului (km 0+000 - km 17+000)

Valoare: 541.739.137 lei fara TVA

Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA - Pomponio Constructii SRL

Contract semnat pe: 14 noiembrie 2014

Termenul contractual (initial) de finalizare: octombrie 2016

Situatia la zi a lucrarilor (1 iunie 2017) - Avans fizic: 20% 

(...)

A10 Sebes - Turda, parte din reteaua TEN-T Core. Parlamentul European cere conexiuni fara discontinuitati

A10 Sebes - Turda face parte din reteaua centrala de transport europeana (TEN-T Core), eligibila pentru finantare europeana nerambursabila. La nivel european, reteaua TEN-T Core are ca tinta pentru finalizare anul 2030 si, in randul prioritatilor europene, proiectele de pe aceste trasee sunt puse in fata. 

Intr-un raport publicat in 2016, Parlamentul European atrage atentia statelor membre ca unul din obiectivele retelei TEN-T este "de a elimina legaturile lipsa si blocajele, precum si de a asigura conexiuni fara discontinuitati pentru transportul pe distante lungi si transportul regional".

Totodata, Parlamentul European cerea statelor membre sa eficientizeze si sa simplifice procedurile de achizitii publice, sa elaboreze linii directoare privind PPP, sa asigure un cadru adecvat pentru ajutoarele de stat si sa simplifice procedurile de acordare a autorizatiilor, pentru a facilita implementarea proiectelor de transport. 

 Citiți articolul integral pe HotNews.ro.