Comisia Europeană a aprobat alocarea a 226,6 milioane de euro din Fondul de coeziune pentru proiectul retrospectiv „Reabilitarea liniei de cale ferată București – Constanța, tronsoanele București Nord – București Băneasa și Fetești – Constanța”.

Proiectul face parte din Programul Operațional Transport perioada 2007 - 2013, axa prioritară „Modernizarea și dezvoltarea rețelei TEN-T de bază în scopul dezvoltării unui sistem durabil de transport și integrării acestuia în rețelele de transport ale Uniunii Europene”.

Lucrările de reabilitare a celor peste 80 de km de cale ferată între București și Constanța, pe cele două tronsoane București Nord – București Băneasa, respectiv Fetești – Constanța, au fost finanțate, inițial, de către statul român, valoarea totală a proiectului fiind de aproape 475 de milioane de euro, potrivit unui comunicat al CE.

Potrivit comisarului european, Corina Crețu, CE preia o parte din cheltuielile inițiale pe care statul român le-a făcut pentru lucrările de reabilitare a căii ferate între Capitală și Constanța.

„Această decizie se înscrie în linia asumată de Comisia Europeană în ceea ce privește cofinanțarea proiectelor retrospective, cu scopul de a crește absorbția fondurilor europene în România. Astfel, Comisia Europeană preia parte din cheltuielile inițiale pe care statul român le-a făcut pentru lucrările de reabilitare a căii ferate între capitală și Constanța.

De altfel, ca urmare a muncii comune a experților din cadrul DG REGIO și autorităților naționale, în cadrul Grupului de lucru pentru o mai bună implementare, au fost aprobate proiecte retrospective în domeniul infrastructurii de transport din România în valoare de aproximativ 450 de milioane de euro din Fondul de coeziune și Fondul european de dezvoltare regională”, a declarat, la semnarea proiectului retrospectiv, comisarul european pentru politică regională Corina Crețu.

    
Prin proiectul de reabilitare a căii ferate între București și Constanța s-a urmărit în principal reducerea duratei de călătorie între cele două localități, precum și trecerea de la transportul preponderent rutier între capitală și litoral spre un transport sigur și modern cu trenul, precum și reducerea poluării aerului.

În urma lucrărilor de reabilitare a acestei porțiuni de cale ferată, se estimează că, până în anul 2030, aproximativ 3,7 milioane de pasageri vor folosi anual trenul pentru a parcurge distanța între București și Constanța, iar transportul feroviar de marfă pe această rută este estimată să ajungă până la 21 de milioanede tone anual.

În prezent, trenurile de pasageri pot circula pe ruta București – Constanța cu viteze de până la 160 de km/oră, iar cele de marfă cu maximum 120 de km/oră.