INFOGRAFICStatistici CE: România, pe primele locuri din UE în ceea ce privește decedații pe șosele
România se află pe primele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce privește morții pe șosele. Riscul de a muri într-un accident rutier în România este de trei ori mai mare ca în unele tari vestice, arată statisticile Comisiei Europene.
Romania se afla pe ultimele locuri in ceea ce priveste siguranta rutiera in Uniunea Europeana, cu 97 de decese raportate la un milion de locuitori in 2016 (in urma tarii noastre fiind doar Bulgaria cu 99), arata noile date statistice publicate marti de catre Comisia Europeana.
Per total, insa, fata de 2010, decesele pe sosele in Romania au scazut cu 19%, exact cat media UE in toti acesti ani. Drumurile din Uniune raman, conform datelor, cele mai sigure din lume, dar rezultatele inregistrate sunt inca departe de ce isi propun autoritatile europene: sa reduca la jumatate numarul de decese cauzate de accidente rutiere intre 2010 si 2020.
Statisticile privind siguranta rutiera pentru 2016, publicate marti de catre Comisia Europeana, arata o scadere cu 2% a numarului de decese inregistrate in UE anul trecut. In 2016, 25.500 de persoane si-au pierdut viata in accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 600 mai putine decat in 2015 si cu 6.000 mai putine decat in 2010. Alte 135.000 de persoane au suferit accidente grave, conform estimarilor Comisiei.
Romania si Bulgaria, pe ultimele locuri in ceea ce priveste mortii pe sosele
Cu
toate acestea, Romania se afla pe penultimul loc in ceea ce priveste
numarul de persoane ucise in accidente rutiere raportat la un milion de
cetateni. Astfel, Romania a inregistrat 97 de morti la milion, fiind
devansata doar de Bulgaria, cu 99 de decese la milion. Le urmeaza
Letonia (80) si Polonia (79).
Probabilitatea de a fi ucis
intr-un accident rutier variaza de la un stat membru la altul, conform
datelor CE. "Desi diferentele se reduc in fiecare an, cetatenii din
statele membre cu ratele de accidente mortale cele mai ridicate sunt de
trei ori mai expusi pericolului de a muri in accidente rutiere decat
cetatenii din tarile cu ratele cele mai scazute", informeaza Comisia
Europeana.
Desi trendul european a fost de usoara imbunatatire (o
scadere cu 2% a numarului de decese), rezultatul Romaniei a regresat cu
un procent fata de 2015. Per total, insa, fata de anul de referinta
2010, Romania a inregistrat o imbunatatire cu 19%, exact cat media UE in
acest domeniu.
"Desi acest ritm este incurajator, el poate fi
totusi insuficient daca UE doreste sa-si indeplineasca obiectivul de a
reduce la jumatate numarul de decese cauzate de accidente rutiere intre
2010 si 2020. Acest lucru necesita eforturi suplimentare din partea
tuturor partilor implicate, in special din partea autoritatilor
nationale si locale, care sunt responsabile de majoritatea actiunilor de
zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicarii legii si de
sensibilizare", sustine Comisia Europeana intr-un comunicat pe tema sigurantei rutiere.
"Statisticile
publicate astazi reflecta o imbunatatire si un punct de plecare
pozitiv. Dar nu cifrele conteaza cel mai mult, ci vietile pierdute si
familiile indurerate. Chiar astazi, pe drumurile din UE isi vor pierde
viata 70 de persoane si de cinci ori mai multe persoane vor suferi
accidente grave! Lansez un apel tuturor partilor interesate sa-si
intensifice eforturile pentru ca sa ne putem indeplini obiectivul de a
reduce la jumatate numarul deceselor cauzate de accidente rutiere intre
2010 si 2020", a declarat Comisarul pentru transport, Violeta Bulc.
Drumurile din UE, cele mai sigure din lume. Doar 8% din accidentele mortale au fost pe autostrazi
Potrivit
statisticilor prezentate, marti, de catre Comisia Europeana, drumurile
din Uniune raman cele mai sigure din lume, cu 50 de decese pe sosele la
un milion de locuitori, fata de media globala de 174.
Comisia
subliniaza ca numarul de persoane ucise in accidente rutiere a scazut cu
19% din 2010 si pana in 2016, tinta fiind 50% in 2020. Ca o comparatie,
intre 2001 si 2010 decesele pe drumurile europene au scazut cu 43%.
Din
numarul total de victime inregistrat in 2016, circa 46% reprezinta
soferi si pasageri implicati in accidente. Pietonii accidentati mortali
au reprezentat 21% din totalul deceselor inregistrate pe sosele.
In
2016, in medie, doar 8% din accidentele mortale au avut loc pe
autostrazi. Restul s-au intamplat fie in zone urbane (37%), fie pe
drumuri secundare (55%).
Romania are in prezent putin peste 700
de km de autostrada, fiind pe ultimul loc in UE la numarul de km de
autostrada raportat la numarul de locuitori.
Conferinta privind siguranta rutiera si Consiliul informal din Malta
Ca
raspuns la recenta incetinire a scaderii numarului de accidente
rutiere, Comisia organizeaza, impreuna cu Presedintia malteza, o
conferinta cu partile interesate si ministrii de resort, care are loc in
Malta in perioada 28-29 martie 2017.
Evenimentul reuneste
experti in domeniul sigurantei rutiere, parti interesate si factori de
decizie si reprezinta o oportunitate de a discuta despre situatia
actuala in ceea ce priveste siguranta rutiera si despre modalitatile de
reducere a deceselor si a ranirilor grave cauzate de accidentele
rutiere.
In cadrul conferintei ministeriale va fi semnata o declaratie privind siguranta rutiera.
Ce face UE pe tema sigurantei rutiere?
Comisia Europeana si Parlamentul European
si-au asumat ca pana in 2020 sa reduca la jumatate numarul accidentelor
rutiere mortale inregistrat in 2010 si au in vizor "zero decese" pana
in 2050.
Dincolo de investitiile financiare in dezvoltarea si
modernizarea constanta a infrastructurii rutiere - sau in cazul
Romaniei, constructia ei de la zero in multe situatii - au fost
stabilite sapte obiective pentru care UE isi propune sa adopte masuri
nationale si europene: imbunatatirea gradului de educatie si
instruire a participantilor la trafic, precum si intarirea controlului
aplicarii normelor in materie de siguranta rutiera; imbunatatirea
sigurantei infrastructurilor rutiere si a vehiculelor; promovarea
utilizarii sistemelor de transport inteligente, de exemplu, gratie
sistemului de apel de urgenta de la bordul autovehiculelor.
Dintre
acestea amintim ca in 2014, Parlamentul European a adoptat un setul de
norme minime comune pentru inspectiile tehnice periodice ale
vehiculelor, documentele de inmatriculare pentru vehicule si controalele
tehnice in trafic ale vehiculelor comerciale.
Tot in 2014, Parlamentul European a adoptat
o decizie pentru implementarea serviciului eCall interoperabil la
nivelul UE (aapel de urgenta de la bordul autovehiculelor), iar in
2015 Parlamentul a votat propunerile Comisiei de a usura schimbul
transfrontalier de informatii privind soferii care au incalcat regulile
de circulatie intr-un alt stat membru, aici fiind vizate in specil cele
mai comune contraventii ce stau la baza majoritatii aciidentelor
rutiere: viteza excesiva, trecutul pe culoarea rosie a semaforului,
nepurtarea centurilor de siguranta si conducerea sub influenta
alcoolului.
Mai multe detalii aici.
Articolul a fost preluat integral de pe HotNews.ro în cadrul proiectului Youth Parlamentor 2.0.
Comentarii